Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrhesusMinus
Jag har just köpt en V40 CC -13 D3 som har gått 8200mil.
Nu säger den till att det är dags för service.
Förra service gjordes förra året på 6500mil.

Min fundering är, räcker det inte med att följa 3000mils intervallerna istället för varje år även om man bara kör typ 1000-1500mil pr. år?
Jag kan inte förstå varför man ska in på service innan 3000mil?

Med vänlig hälsning
lycklig Vo ägare :-)
Jag ser ingen anledning till varför man skulle lämna in bilen innan 3000mils intervallet, i mitt fall vid 9000mils service.
Jag ringde Bilia och kollade priset, 4039kr då var det byte av olja och kupé filter, sedan kontroll punkter.
Bilar och oljor har väl inte blivit sämre med åren.

Är det någon här på forumet som kan motivera varför man vill lämna in bien varje år på service?
Användarvisningsbild
av fjohan82
AdrhesusMinus skrev:Jag ser ingen anledning till varför man skulle lämna in bilen innan 3000mils intervallet, i mitt fall vid 9000mils service.
Jag ringde Bilia och kollade priset, 4039kr då var det byte av olja och kupé filter, sedan kontroll punkter.

Är det någon här på forumet som kan motivera varför man vill lämna in bien varje år på service?
Skulle du få problem med bilen och inte har servat den enligt Volvos riktlinjer kan du får svårigheter att få Volvo att ta en eventuell kostnad. Sen går ju en motor bättre av att få ny fräsch olja minst 1 ggr/år.
av valln
Så här skulle jag ha gjort och då blir bilen ordentligt omskött som jag ser det.

Bilen är nyservad på Volvo eller annan seriös verkstad. Endast byta olja efter 1500 mil och skulle det ha gått typ 12-16 månader från service skulle jag inte bry mig om det. När bilen har gått 3000 mil service på en seriös verkstad. Endast oljebyte efter 4500 mil osv. Jag skulle inte bry mig om jag drog över året med några månader.

Att serva en bil som är några år gammalt mer än ovanstående anser jag är bortkastade pengar, bättre då att satsa på lackbehandling eller extra tvätt osv.

Jag anser att köra 3000 mil på samma olja blir problem oberoende om man gör det under samma år.
Jo visst, 3000 mil på samma olja är nog lite väl mycket men jag tycker det är konstigt att man har service intervall på tid.
Jag kollade också intervallet på automatlåda oljan, och där var det inget, samma olja håller hela bilens levnads tid.
Om jag ville byta automatlåda oljan så skulle detta gå på 3200kr men det var alltså inget intervall på detta.
Användarvisningsbild
av fjohan82
AdrhesusMinus skrev:Jo visst, 3000 mil på samma olja är nog lite väl mycket men jag tycker det är konstigt att man har service intervall på tid.
Jag kollade också intervallet på automatlåda oljan, och där var det inget, samma olja håller hela bilens levnads tid.
Om jag ville byta automatlåda oljan så skulle detta gå på 3200kr men det var alltså inget intervall på detta.
Det finns inte intervaller på allt. Oljan i lådan är en sak. Bromsar, däck och torkarblad är andra saker...
Oljor slits precis som andra detaljer. Varför det inte finns något fastslagen rek. för byte får man fråga Volvo.
Användarvisningsbild
av Derank
AdrhesusMinus skrev:Jag ser ingen anledning till varför man skulle lämna in bilen innan 3000mils intervallet, i mitt fall vid 9000mils service.

Jag säger så här, vill man inetg lägga några tusenlappar en gång om året på en service borde man inte köpt bilen.
Användarvisningsbild
av Vojje
man kan inte betala 4000:- för ett oljebyte.
Vänd dig till ngn annan och spara mellanskillnaden i en reparationsfond...

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]