Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frbo
Idag fick jag upp meddelandet "Boka tid för service", men jag förstår inte riktigt om det innebär att något är fel och jag måste boka service NU eller om det bara är en förvarning för vanliga årsservicen?
Bilen är uttagen 16 september 2015 så det är ju mer än en månad kvar. I bilens system står det också att det är 1 månad kvar.

Jag ska iväg på en resa på onsdag och ska köra 300 mil den kommande veckan så det vore dålig tajming om det är nåt som måste servas nu direkt...

Någon som vet?
Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är bara en uppmaning inför årsservicen.
av Rådlös
Detta är lite som Bilprovningens datoriserade bokningsförslag. Om du bokar en tid i senare halvan av din inställelsetid, så kommer du att få ett förslag nästa år på en tid vid ungefär samma datum.
Det fungerar nästan på samma sätt i din bil. Om du skulle ha skyndat dig till verkstaden nu och låtit utföra servicen nu när meddelandet kom, så hade du fått ett nytt meddelande i lika mycket god tid nästa gång. Kanske flera hundra mil i förväg? Så dra ut på tiden (körsträckan) lite så kommer inte meddelandena i så lång förberedelsetid i framtiden.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Finns 3 olika meddelanden som kommer i ordningen

Boka tid för service - Dags att boka service – kontakta en verkstad.
Tid för service - Dags för service – kontakta en verkstad. Tidpunkten påverkas av antal körda mil, antal månader sedan senaste service, motorns gångtid och oljekvalitet.
Tid för service överskriden - Följs inte serviceintervall täcker inte garantin eventuellt skadade delar – kontakta en verkstad.
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker det är bra att den kommer upp "i tid". Ibland kan det ju vara rätt lång kö på verkstan.

Hur långt har du kört med bilen? Du klarar milgränsen på service även med dom 300 milen du ska köra?
av frbo
Tack för alla svar! Då avvaktar jag någon månad.
joel80 skrev:Hur långt har du kört med bilen? Du klarar milgränsen på service även med dom 300 milen du ska köra?
Den har bara gått 1150 mil och det är väl 3000 som är gränsen (?) så det ska vara lugnt. Däremot har jag serviceavtal med körsträcka 1500 mil per år, men jag tror jag kommer lyckas hålla mig inom den också :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Serviceavtalets pris ändras inte förrän vid 500 övermil/undermil. I villkoren till serviceavtalet gäller att lämna in bilen på service +/- 300 mil, alternativt enligt angivet årsintervall +/- 1 månad efter
senast utförda ordinarie service.
Användarvisningsbild
av joel80
Planerar man att byta bil efter tre år kan jag tipsa om att inte dra ut på tiden! Då kan det bli så att inte uppmaningen om service kommit upp då det inte gått 11 månader sen senaste servicen sista året.. Då "missar" man ev. en betald service..

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]