Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ted68
Hej.
Jag har ett konstigt missljud ibland. Det är inte direkt vid start, men när jag t.ex kommer hem från jobbet och ska köra in bilen i garaget så hör jag det.
Det hörs inte i bilen när man kör.

Ljudet hörs mest vid höger hjulhus. Bilen står still
https://www.dropbox.com/s/nhpzglutzrqokfe/V40.MOV?dl=0

Obs, det är inte D2:ans dieselknatter jag tänker på ;)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det måste väl va någon rem eller aggregathjul?
Användarvisningsbild
av isw3de
Tycker det låter som ett ljud som bränslepump i tanken skulle kunna orsaka... Om du ber någon höja motorvarvtalet några 100 varv försvinner det då? Om det gör det så tror jag att det beror på att vid tomgång så öppnas en tryckventil i pumpenheten (sitter i tanken tillsammans med bränslenivågivare) detta skapar ibland ett ljud då denna ventil ofta är fjäderbelastad. Denna konstruktion gör att det kan komma i självsvängning vid vissa exakta förutsättningar... Men det är heller inte otroligt att bränsleslang ligger och vibrerar mot något pga denna självsvängning också... Svårt ibland att avgöra då man inte hör ljudet i verkligheten.
Användarvisningsbild
av Ted68
isw3de skrev:Tycker det låter som ett ljud som bränslepump i tanken skulle kunna orsaka... Om du ber någon höja motorvarvtalet några 100 varv försvinner det då? Om det gör det så tror jag att det beror på att vid tomgång så öppnas en tryckventil i pumpenheten (sitter i tanken tillsammans med bränslenivågivare) detta skapar ibland ett ljud då denna ventil ofta är fjäderbelastad. Denna konstruktion gör att det kan komma i självsvängning vid vissa exakta förutsättningar... Men det är heller inte otroligt att bränsleslang ligger och vibrerar mot något pga denna självsvängning också... Svårt ibland att avgöra då man inte hör ljudet i verkligheten.
Ja, detta med missljud i bilen kan vara riktigt svårt att lokalisera. Men idag när jag skulle göra ett försök att kolla var ljudet kan komma ifrån, så hörs det inget alls såklart.
Jag beställde en tid på bilverkstaden idag, men fick ingen tid förrän i slutet på nästa månad.
Återkommer såklart när det har löst sej.

Men är tacksam för alla tips.
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?