Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dodol
Sedan 2-3 dagar sedan började lampan med "Motorsystem Service erfordras" tändas utan att jag kände något prestanda eller motorproblem.
Imorse påväg till jobbet kände jag att bilen var "orklös". vid 40-50 km så hander nästan ingen när jag trycker gaspedalen ner. det tar runt 20 sekunder innan bilen börjar accelerera. Motorvarvet ökar också sakta och succetivt.

har bokat tid hos Bilia men vi ska till Sälen om en vecka och undrar finns det snabb fix för sånt? någon som har någon aning vad det kan vara eller kanske tidigare erfarenhet?

Tack för all tips och svar
Användarvisningsbild
av crumpets
Låter ju som att du inte får nåt turboladd. Med lite tur kan de bara byta nån ventil eller sätta dit en slang som halkat lös. Gissar att det tar 2 arbetsdagar som värst.
av Dodol
tack crumpets,
Får verkligen hoppas det. Men av tidigare erfarenhet så brukar det bli alltid det värsta scenariot för mig. Denna gang får jag hoppas att det är det du skriver och reparationskostnaderna inte slukar hela vinter-semesterkassan.

Är det någon store fara att köra korta sträckor (1-3 mil) med bilen då vi har småbarn och de äter en ur huset. Handla mat och bärda det på bussen är nästan utesluten (snacka om I-lands problem va hi hi hi )
Användarvisningsbild
av crumpets
Den borde vara smart nog att klara det men för säkerhets skull hade jag inte kört om det inte var absolut nödvändigt. :) Mat är ju rätt svårt att klara sig utan, men åka till konsum en extragång för att man bara har heinz hemma och ungarna vill ha felix hade jag nog inte gjort.
av Dodol
Håller med. Nu står bilen parkerad och inväntar på besökstid hos Bilia. Hoppas de kan trolla med knät och fixa det bra och biligt.
av ppz
Fick du någon klarhet i vad det var för fel ?
Jag har fått samma fel fast tvärt om..
Sprillans ny V40 T2 som gått 120 mil..
Började med att det vart lite ryckigt när man kom till 1500varv och den skulle gå över i "steg 2" antar jag, efter ett tag så vart den bara tröttare och tröttare, full gas gav inget extra jämfört med halv gas.

Ikväll tändes motorlampan "Check Engine" och informations displayen talade om att det var servicedags..
Du går det slött som fan och hr ingen ork alls efter 1500 varv, antar att det är någon elektronisk spärr som hoppat in tills jag varit på verkstad.

Flong ny bil, inte så himla nöjd just nu, kvart i julafton grrrrr
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?