Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
P210 skrev:Helt hundra på att det inte finns en antydan till kona i fälgarna - aldrig sett detta på en volvofälg, däremot franska bilar...
Här en V70 fälg med kona:
Bild
Hålet blir en kona...
smalaste biten på mutterns kona är mindre än hålets storlek.
Den minimala konan du har på bilden är där för att skona hjulmuttrarna som annars får ett jack i sig där dom ligger an mot fälgen.

Hur som helst så ska det vara kona även till plåtfälgar, varför skulle muttrarna annars vara konade?
När såg du en hjulmutter utan kona senast?
Användarvisningsbild
av P210
Daniel73 skrev:När såg du en hjulmutter utan kona senast?
- När jag bytte hjul på min peugeotcabb senast, Peugeot/Citroen har en centrumstyrning istället och fälgarna har flata anläggninsytor med brickor, Lexus/Toyota har liknande system till aluminiumfälgar.
Bild
Användarvisningsbild
av leiwi
P210 skrev:
- När jag bytte hjul på min peugeotcabb senast, Peugeot/Citroen har en centrumstyrning istället och fälgarna har flata anläggninsytor med brickor, Lexus/Toyota har liknande system till aluminiumfälgar.
Bild

Det är riktigt bland andra Peugeot har haft "plana! hjulmuttrar i flera år , jag tror att trådskaparen har fälgar till ett annat bilfabrikat än Volvo
Vissa Peugeot T ex har samma bultmönster och delning men annorlunda nav diameter och muttrar :D :D
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Continental däcken har väl märkning för utsida så rotation riktning kvittar.
Kanske inte gäller alla modeller.
av Daniel73
P210 skrev:
Bild
Jepp, dom har styrningen inbyggd i muttern men det vanliga är att man centrerar bulten i hålet med hjälp av en kona.
Det får inte kunna klappa i rotationsriktningen.
Styrningen på bildens muttrar fixar det, en vanlig m12/m14 låsmutter hade blivit katastrof efter ett tag.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]