Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Är på gång att köpa min första Volvo och har kikat på V40 D2 CC Momentum BE. Nu har jag hittat ett exemplar som gått ca 3800 mil. 2014 års modell i trafik 2013. Bilhandlaren begär 209000 och jag undrar bara om det är ett bra pris? Kan få med vinterdäck också. Har inbyte som jag räknar med att få mellan 30-35 tusen för. Finns det prutmån? Det är en auktoriserad volvohandlare.

Tacksam för tankar och tips!
Det är ett ganska normalt pris, lite billigare än övriga om du får med vinterdäcken. Prutmånen på begagnat verkar riktigt dålig nu för tiden, hos märkeshandlare alltså.

Jag tittade själv på liknande bilar men det slutade med en ny, jag tyckte de begagnade var för dyra. I en kalkyl på fem års ägande spelar faktiskt fri service i tre år, halvförsäkring tre år, helt nya däck, skattefri i fem år och framförallt andrahandsvärdet om fem år en avgörande roll. När jag räknade på detta ganska ordentligt blev det faktiskt mer fördelaktigt med en nyny V40CC än en 2 år gammal. Jag skulle dock inte tro på det om någon sa det till mig, men i detta fallet blev det faktiskt så.

Dessutom är det den nya VEA motorn på 2 liter från och md My16, innan dess är det den gamla 1.6 liters PSA motorn.
MartinS skrev:Prutmånen på begagnat verkar riktigt dålig nu för tiden, hos märkeshandlare alltså.

Är det för att bilarna är så populära? Pressade priser pga nätet? Firmorna vet om att de kan sitta på sina blir tills de får sitt pris?
Antagligen, det kommer alltid någon dåre utan koll och betalar överpris om man väntar länge nog...
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]