Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tornblad
Har tänkt att köpa en XC60 2010 eller 2011 års modell.

Vad blir egentligen skillnaden mellan att ha en D5 AWD eller en D3 AWD polestaroptimerad. På pappret ungefär samma antal hästkrafter efter polestar optimeringen, men vad får det för konsekvenser.

Vad säger ni?
av Malmstroem
Det är samma drivlina.

Med D5 AWD och Polestar får du 230 hkr. Med D3 AWD och Polestar får du 215 hkr -- samma som D5 original.

Sedan tycker en del att det är finare med ett D5 märke. :wink:
av vicster
Enda skillnaden som jag ser är andrahands värdet och ev motorspecifik utr som ingår med d5an, exempelvis kromade avgasrör. Men kan du få en d3 awd polestar till ett klart lägre pris är valet relativt lätt för mig :wink:

Om ekonomin pallar, kolla efter en my11b så får du med sensus och den lite modernare mittkonsolen. Lycka till med bilköpet!
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror inte det är någon skillnad på avgasrören mellan D3 AWD och D5 AWD på XC60?!
av vicster
Helt riktigt Martin, fel av mig. AWD versionerna av D3, D4 och D5 har samma utrustning som std. Har inte kvar listan på vad som ingick 2010-11 men om du beställer idag (MY14) får du med;

Dubbla integrerade slutrör
Elektroniskt kontrollerat AWD - system
Hill Descent Control

Så skillnaden som kvarstår är motorbeteckningen på papper, texten på motorskyddet och motorbeteckning bak. Samt möjligt värdetapp, som sagt.
av rojo8515
På MY 2010 hette D3 istället 2.4D och det handlar egentligen bara om att sänka förmånsvärdet lite på dessa bilar.

Den är endast "elektroniskt strypt" och avhjälps enkelt med Polestar.

Det kan naturligtvis vara lite mindre utrustning i dessa XC60 för att den skulle rymmas inom 10 basbelopp.

Senare D5 bilar har en skillnad i växellådan, sportläge infördes tror det var runt MY 2012. Det läget fick man inte på D3:an.
av tunnis
Sportläge hade jag på min D3my11 och även nu på min D4 my13. Exakt samma växellåda.
av rojo8515
Vad blev det för skillnad när Haldex 5 infördes?

Jag har Haldex 4 på min MY 10 och tycker den funkar rätt bra. Det jag möjligen skulle önska är samma lösning som på XC90 med V8 som har en extra hydralpump vilken alltid låser från stillatående till 40 km/h. Kör ibland på en skogsväg som lutar rätt mycket i sidled och när det väl börjar spinna slår Haldexen till rätt hårt och bakjulen börjar också spinna samt bilen glider i sidled. Det är ju inte normal körning förstås, och jag vet ju nu vad som händer men kan inte påverka det alls på något sätt tyvärr. Tänk om det funnits en AWD-knapp att kunna trycka in i svåra lägen.

Det är ju förstås ingen terrängbil men en besvärlig skogsbilväg borde kunna forceras.

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på[…]

Nej sensorer är väldigt sällan 12v […]

Enligt instruktionerna så ska man koppla bor[…]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Houdi, lossade handtaget på förarsidan […]