Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har letat tuffa fälgar som passar som vinterfälg på min vita XC60 D5 som jag tog ut som förmånsbil i somras (nya faceliften). Jag har dock inte hittat några vinterfälgar som jag gillar ännu. Jag tror dock att de svarta Merac-fälgarna, som jag nu har som sommarfälgar, skulle vara snygga som vinterfälg (har även köpt en svart Packline FX som matchar :)). Jag har därför funderingar på att istället sätta på vinterdäcken på dessa och därefter köpa någon ny sommarfälg till våren istället.

Volvo-säljaren kunde inte ge något riktigt definitivt besked om svarta Merac fungerar som vinterfälg och jag hittar inget bra svar på nätet heller. En lokal däckfirma menade dock att det inte borde vara något problem eftersom originalfälgar brukar vara väl lackade.

Vad tror ni om detta? Kan de svartlackerade Merac-fälgarna skadas av vinterbruk? Har ni annars förslag på liknande fälg som fungerar som vinterfälg?

/Robert
Jag kör de silvriga merac som vinterfälgar, fungerar kanon, lätta att göra rena också.

Kör du med de svarta om du gillar dom, blir finnemang.

/Martin
Bumpar tråden, ni som haft Merac ett tag som vinterdäcksfälgar, har det funkat bra?

Väntar på en Ocean Race och behöver få en lösning för vinterdäcken.

Varken Mantus eller Segin kändes så lockande och Portunus gick tydligen inte att få till vinterdäcken. Öppen för tips på vad som kan bli snyggt, gäller en onyxfärgad xc60 OR, och vilka vinterdäckspaket brukar finnas hos Volvohandlarna? Alternativt kör jag Merac Black för sommardäcken och tar bilens originalfälgar till vinterdäcken. Klarar portunus salt etc, vad tror ni?
Senast redigerad av 1 titanum, redigerad totalt 0 gånger.
Jag lämnade mina Fortuna 18" till en lackerare som gjorde dom blanksvarta. Körd dom en vinter på en XC60. La på några lager lackskydd innan och dom var väldigt lättvättade. Nackdelen med blanksvarta fälgar på vintern är att dom blir matta direkt av allt salt :wink: Jag tvättade bilen var tredje dag, vilket krävs om dom ska hålla sig blanka och rena. :D
Jag läser det här forumet dagligen utan att kommentera, men nu är det dax för ett inlägg. Jag anser att svarta fälgar aldrig är ok, iaf inte på en bil med ett någorlunda värde. Under färd så ser det ut som man kör runt på svarta plåtfälgar - och då kan man lika gärna köpa billiga vinterhjul på plåtfälg direkt för en bråkdel av priset.

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]