Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Mina senaste fyra bilar (V70, V50, V70 och nu V60) har alla varit utrustade med både sportchassi och femcylindrig diesel. Prioriterar körglädje och väghållning före komfort. Nu är det dags att byta ut V60:n, och jag har kommit så långt att jag bestämt mig för att nästa bil blir en XC60 D5 Summum. Var på väg att beställa även sportchassit av gammal vana, men tvekar. Tycker sportchassit passar utmärkt i V60:n som är en låg asfaltsracer, men passar det verkligen i en hög XC60? Hela konceptet med XC är ju lite högre, komfortablare och mer tillbakalutad körning. Eller?

Skulle uppskatta era rekommendationer, själv har jag aldrig ens kört en XC60. Jo, jag ska åka och provköra någon gång om jag får tid, men era kloka tankar skulle uppskattas som förberedelse.
Användarvisningsbild
av PaNi
Exakt! OM jag bestämmer mig för att det hårdare chassiet är OK beställer jag sportpaketet. Resten som ingår i paketet (sportstolar och 19-tumshjul) tror jag är en positiv upplevelse. Men som sagt, jag är osäker på om sportchassit rimmar med XC-konceptet.
av Primus
Personligen så anser jag sportchassi vara de senaste 15 årens mest märkliga detalj inom familjebilar. Men jag respekterar att andra kan tänka annorlunda. Så svaret blir föga förvånande att ett sportchassi på en XC60 verkligen inte passar. Om man nu ska ha ett sportchassi så låt de sitta på de bilar som åtminstone teoretiskt kan beskrivas som sportinriktade bilar. En XC60 är en helt annan typ av bil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om du uppskattar att svänga är det bra med sportchassie, och du skall absolut ha minst 19" hjul på en XC60 för att få en bra känsla. Jag kör på 20", men utan sportchassie och tycker det är ok men hade gärna haft sportchassiet. Med 18" är det väldigt mycket mer understyrt.

Nackdelen med sportstolarna är att framstolen inte går att fälla, men det kanske inte spelar dig någon roll.

XC60 är väldigt körglad för att vara en CUV/SUV och passar utmärkt att pressa i kurvorna om man vill. Jämfört med en XC90 som är som en ångbåt i jämförelse. Men den kommer naturligtvis aldrig gå lika fint som en v60, det lär ju va fysiskt omöjligt.

Det mest osportiga i min bil är ju automatlådej-veln... Jag har ännu efter snart 2 1/2 år inte vant mig, jag vill verkligen har manuell för den rätt känslan. Men Volvo har ju bestämt att sportiga motorer skall bara erbjudas ihop med automater... Dhhöö

Har du övervägt 4c-chassie, det är inte fel på den här typen av bil.
Senast redigerad av 2 MartinS, redigerad totalt 0 gång.
av sweborn
Min XC60 R-design känns fel i fjädringen vid lågfart hemmavid, många trottoarkanter och annat att passera. Å andra sidan är en XC60, eller liknande bil, ingen höjdare med standardfjädring i högre farter på motorväg om du är van med en V60 med sportfjädring. En hög tyngdpunkt kräver sin stadiga chassikontroll när det rör på sig för att man skall känna sig bekväm bakom ratten.

Så det beror på vad du anser är viktigast.
av Grängesdanne
Jag tror att du ska testa sportchassi själv och göra dig en egen bedömning. Jag trodde den skulle vara för hård, obekväm, men ack vad jag bedrog mig.
Jag tycker den är väldigt bra, blev faktiskt impad.
Kompisen var HELT emot den till han provat både standard och sportchassi, han köpte sportchassi.
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag tycker standardchassit är en mer allsidig kompromiss. Sportchassit ger tveklöst rappare körkänsla och funkar fint på bättre vägar.
Bäst är utan tvekan 4C, anpassar sig efter situationen och eftersom XC-bilarna är byggda för att klara alla möjliga situationer/vägar passar det mycket bra tillsammans. Det är också ett sånt där tillval man har nytta av varje gång man kör bilen, inte som tex en backkamera som är värdelös minst 90% av tiden i bilen.
Men glöm inte den kanske viktigaste delen av r-designpaketet, nämligen styrservon. Standardservon är rätt simpel och ger inte chassit rättvisa. Mycket av den förhöjda känslan i r-design sitter i den bättre servon. Så om du inte tar r-design, välj till progressiv servo för 3000kr. Används också varje gång du använder bilen, förhoppningsvis ;)
av Primus
bjornw skrev:Jag tycker standardchassit är en mer allsidig kompromiss. Sportchassit ger tveklöst rappare körkänsla och funkar fint på bättre vägar.
Bäst är utan tvekan 4C, anpassar sig efter situationen och eftersom XC-bilarna är byggda för att klara alla möjliga situationer/vägar passar det mycket bra tillsammans. Det är också ett sånt där tillval man har nytta av varje gång man kör bilen, inte som tex en backkamera som är värdelös minst 90% av tiden i bilen.
Men glöm inte den kanske viktigaste delen av r-designpaketet, nämligen styrservon. Standardservon är rätt simpel och ger inte chassit rättvisa. Mycket av den förhöjda känslan i r-design sitter i den bättre servon. Så om du inte tar r-design, välj till progressiv servo för 3000kr. Används också varje gång du använder bilen, förhoppningsvis ;)
Nu kapar jag tråden lite och säger att det där med servo var intressant. Du är väldigt nöjd förstår jag..? För att inte sabba denna tråd startar jag en särskild tråd om progressiv servo. Hoppas du vill svara där.
av rojo8515
Jag har kört 7000 mil med XC60 och sportchassi R-design. Är vägarna bra tycker jag det både är en hyfsad komfort och körglädje. Det jobbiga "gunget" och "krängandet" som i XC90 är helt borta. Även på spåriga vintervägar går den riktigt bra. Helst ska det vara mycket last i bilen, då går den bättre över guppen.

När det blir dåliga Norrlandsvägar, framförallt med gupp som skjuter upp, då gillar jag den inte riktigt.

Med tunga släp funkar det också riktigt bra.

Nästa XC60 blir nog med Four-C och progressiv servo istället för min del.
Turbo gungar

Efter att ha läst runt lite i forumet hä[…]

Nu är jag inte 100 hemma på just dessa […]

Stiften kommer åt genom att plocka bort plas[…]

Taklucka 164 vajerfel

Hej! Har en Volvo 164 där takluckan slutat f[…]