Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad har ni för känslor och konstruktiva åsikter om följande enkla frågeställning:

Ska en XC60 som bil/biltyp ha AWD, eller går det lika bra med FWD om bilen ska användas till medelsvenssonkörning?

Jag är medveten om att jag kommer att få lika många svar och åsikter som jag har gråa hårstrån på skallen, men det vore kul att veta era åsikter. Det finns säkert någon tråd om detta redan, men jag kunde inte hitta, och jag tycker att ämnet är lite extra intressant nu när Volvo inom kort släpper sin nya motorfamilj (VEA) som till att börja med inte kommer att kunna kombineras med AWD, men i synnerhet för att jag är i beställningstagen och själv är av åsikten att en XC60 inte är en riktig XC60 om den inte har AWD. Jag vill ha minimum D4 samt AWD och automat, men det matchar inte mitt företags bilpolicy vad gäller CO2-kravet. Då är det VEA som gäller, men så var det ju det där med AWD'n...

Så släpp loss era känslor om detta nu. Är XC60 FWD en fuskis eller är det bara jag som är förbaskat larvig? Min säljare säger att det är jag och ett fåtal personer ytterligare i Sverige som är av åsikten att XC60 bara måste ha AWD...med glimten i ögat förvisso. Jag har haft Quattro tidigare och vet hur fint det är med fyrhjulsdrift på vintertid, men vet naturligtvis också att man klarar sig långt med tvåhjulsdrift, speciellt i de södra delarna av landet. För mig är det mest en känsla...
Senast redigerad av 2 PFA, redigerad totalt 0 gång.
En XC-bil kommer ALLTID upplevas som "fusk" genom att vara tvåhjulsdriven. Hela konceptet bygger på känslan av att bilen är en rejäl pjäs som plöjer sig fram överallt och inte räds något väder eller väglag.
Men! Självklart kommer den extremt sällan att göra dig besviken. Folk har kört framhjulsdrivna bilar året runt i typ 30 år nu. Vore det så illa skulle de inte fortsätta göras. Att köra framhjulsdriven XC kommer vara bra för plånbok både vid inköp och drift, förmodligen inte handikappa begpriset så extremt(källa:blocket) samt kanske aldrig någonsin i din ägo göra dig besviken på greppet.

Det sitter i själen allting. Klarar DU att köra xc-biff vetandes att den driver fram? Jag skulle aldrig klara det, men det är en helt idiotisk känsla och inställning när man resonerar lite logiskt. Men vore alla 100% logiska skulle de åka buss ändå.
En tvåhjulsdriven SUV är som att gå runt med en penisatrapp i byxan. Eller en kopia av en dyr klocka. Man vill ge sken av att ha något man inte har. Hela idén med en SUV är ju att den skall ta sig fram där andra bilar fastnar.
Vid första tanken verkar det väl självklart att suven ska ha fyrhjulsdrift, men om man sen tänker lite rationellt, för hur många är det avgörande för bilanvändandet? De jag känner som har någon form av Suv uppskattar den mest för sina övriga egenskaper t.ex. högt inkliv, lite bättre sikt över andra bilar, gott om plats m.m. Är det dessa egenskaper du jagar plus att det känns lite spännande med biltypen och att du inte har speciellt tunga släp, skogsvägar eller andra typiska AWDbehov så vete katten om jag inte beställt en utan emblem, låtsas som det regnar och försökt glömma den härliga Quattron. Kanske dina förutsättningar ändras till nästa bilbyte? Men sen vet väl jag också att det känns som ett nerbyte när man väl vant sig. ??:-/
man kan väl ha en SUV av andra skäl än markfrigång. T.ex. bekvämare in- och ursteg och bättre sikt i trafiken.
XC60 är säkert också komfortabel och tyst. AWD är bara en kostnad och gör knappast ngt för körkänslan.
Jag skulle undvika det, men att hitta en D4 utan AWD är inte så lätt.
llesrof skrev:En tvåhjulsdriven SUV är som att gå runt med en penisatrapp i byxan. Eller en kopia av en dyr klocka. Man vill ge sken av att ha något man inte har. Hela idén med en SUV är ju att den skall ta sig fram där andra bilar fastnar.

Jag håller med där helt och hållet, har haft flertal AWD bilar och tycker nästan en vanlig utan AWD är fusk....

Men eftersom jag haft många AWD är min bild också att det som först hindrar framfart är inte drivhjulen utan markfrigången... en sänkt eller låg (3-serie xdrive kommer hänga sig på underredet innan en XC60, och kanske blir det fallet för den bilen om vi pratar framkomlighet... Sen är ju en XC 2.4d 175 hk roligare än motsvarande V70 tycker JAG.... och priset är ju klart lägre än awd ... men något med 2,0l diesel hade jag inte köpt i en sådan bil, känns lite klent i vrid.

Men som sagt jag tycker att det ska vara AWD och automat, men satt jag i sittsen där jag valde mellan V70 med fwd o mt så tycker jag XC är lite roligare och mer anpassade efter de kassa vägar som är i och runt Norrköping, Östergötland och Närke i stort... Priset är avgörande.
av PFA
Uppskattar era kommentar...smaken är som baken helt enkelt. Har aldrig provat en penisattrapp i brallan, men en och annan kinesisk kopia har hängts på armen. Klocka alltså. Senast köpte jag tre och den bästa hade en livslängd på ungefär två veckor. Tjusiga var dem. Men nu avsåg jag ju inte kvalitetsaspekten här, utan om känsla och...ja...naturligtvis användbarheten också.

Med känsla syftar jag inte så mycket på vad andra tycker och tänker om vad som står på bakluckan, utan på vad jag själv känner när jag sätter mig där bakom ratten på SUV'en. Men som ni alla vet så är ju en XC60 ingen SUV, det är en Cross Country, och då är inte AWD lika viktigt. Säljaren rättade mig snabbt är. Däremot höll han med mig om att en XC70 med FWD var mer eller mindre tabu. Så den logiken fick jag inte riktigt ihop.

Mitt val står nu inte mellan V70 och XC60 (V70 har jag nu) utan det är offerten på 520dT som hänger löst...eller hägrar. Många hävdar kanske att det är två helt olika bilar, men för mig står båda för premium, kvalitet och säkerhet. En XC60 med ny snålare motor och nya 8- växlad automat ger mig habegär...Men det är ju den där AWD'n som spökar för mig. Men AWD på 520 känns mindre viktigt, även om det vore finemang att ha naturligtvis. Men det går inte om man vill ha något mer än en standardbil. Och det är väl bland annat lull-lullet som gör att jag sneglar mot Volvo-hållet igen. Lite mer utrustning kan tryckas in för samma peng jämfört med BMW'n, som för övrigt är en ack så angenäm bil.

Tiden får utvisa...eller så är det kanske era go'a kommentarer som gör det. Jag börjar själv så smått kanske inse att jag är en trams som tänker så här. Man ska kanske tänka markfrigång istället för framkomlighet eftersom trottoarkanterna i Skåne är så förbenat höga...eller inte...
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
Har haft AWD på mina 3 sista bilar varav nuvarande är en XC60, visst skulle jag "klara" mig med en framhjulsdriven, men på sommarväglag upplever jag AWD:n som mindre stirrig vid gaspådrag, på vintern uppskattar jag att jag upplever bilen som stabil på ett annat sätt än vad FWD, gör men så kör jag gärna aktivt och gillar inte att bara åka med, något som de flesta faktiskt gör med allt annat som skall hinnas med när man kör bil idag. :roll: :wink:

Som sagt skulle klara mig med FWD om jag inte hade något val, men så länge jag har ett val, så lär det AWD alla gånger oavsett bilmärke....
Som sagt, valet hade varit enkelt om den nya motorn med nya automaten hade kunnat levereras med AWD, men så blir inte fallet när den introduceras och då blir nästa fråga:

XC60 FWD D4 (VEA), automat, Momentum/Summum, Sportpaket

eller

520d Touring, automat, Sportpaket (LCI)

?

Klokt att slänga ut den frågan på ett Volvo-forum, eller hur :)

Vilka världsproblem man brottas med...
Inte är du en trams inte!! Inte mer än oss andra som hänger på forumet i alla fall. Att byta bil är en (angenäm) plåga som nästan kan hålla en sömnlös på nätterna. Och stackars oss då som kör tjänstebil och behöver plågas på detta sätt vartannat eller vart tredje år :-DD Dock är det kanske lite svårt att välja mellan de två bilarna du skriver eftersom inte den ena finns än. Inte alltför många vet väl hur VEA-motorn blir i förhållande till andra, det är väl bara att hålla tummarna. Men var det inte så att det först kommer bensinare i VEA? Då kanske vi snackar leveranstid om du vill ha diesel? Eller...

Tjenare Robin! Svarer iht. spørsmåle[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]

Mätarhus

Löda om instrument huset