Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Hur mycket mer får man för det när man ska byta in bilen?

Känner mig inte så sugen att lägga 20000 kr på det!

Kör försiktigt och uppmärksamt i trafiken, nästan aldrig i stan. Mest bara kortare körningar på mindre landsvägar till och från jobbet.
Har på 35 års körning aldrig krockat, kört i diket eller nåt liknande, så att välja det kommer troligen aldrig att hända, inte för 20000 kr i alla fall!

Sitter det på bilen jag är intresserad av, så är det väl en sak, men betalar inga stora pengar för det på ett begagnat ex.
Risk för "onödiga" extrautgifter om det blir nåt fel på det också.
av Lövet
Den adaptiva farthållaren är värd massor. Helt underbar funktion. Resten är tveksamt (och jag åker mest med det avslaget).
Skulle väl själv kunna tänka mig att betala 4-6 tusen extra för paketet på en begagnad bil.
av perhall
Kolla bilpriser.se - där kan det kryssas i för vald typbil (mil, momentum, motor, ålder etc.).
PH
av Droopy
WSAB skrev:Hur mycket mer får man för det när man ska byta in bilen?

Känner mig inte så sugen att lägga 20000 kr på det!

Kör försiktigt och uppmärksamt i trafiken, nästan aldrig i stan. Mest bara kortare körningar på mindre landsvägar till och från jobbet.
Har på 35 års körning aldrig krockat, kört i diket eller nåt liknande, så att välja det kommer troligen aldrig att hända, inte för 20000 kr i alla fall!

Sitter det på bilen jag är intresserad av, så är det väl en sak, men betalar inga stora pengar för det på ett begagnat ex.
Risk för "onödiga" extrautgifter om det blir nåt fel på det också.

Det där känner du bäst själv, jag valde bort det då jag inte såg någon nytta med det och skulle förmodligen mest irritera mig på allt plingande hit och dit.
Tillbehör och paket får man ju sällan ut specielt mycket för på begmarknaden iaf, en tiondel kanske. Vid ett inbyte gör det varken till el från, det är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror det kan göra bilen mer lättsåld om du säljer privat, men det ger inte många kronor mer i inbyte.

Jag tycker dock paketet är ganska användbart, om CWAB kan rädd mig från en incident en gång är det ju värt det. BLIS ser jag som tämligen värdelöst, LDPW kan va bra om alla i bilen sover och man själv som förare inte är helt på topp. Den adaptiva farthållaren är bra om man kör mycket kö eller mycket landsväg i lungt tempo. Vid motorväg är en traditionell farthållare att föredra tycker jag.
av Malmstroem
Värdet på den adaptiva farthållaren beror helt och hållet på trafikintensiteten. När det är mycket trafik på motorvägen är den bra att ha.

Vid "normal" svensk motorvägskörning där du själv väljer hastighet och sedan kan hålla den har en adaptiv farthållare inget värde.

Jag skulle i alla fall inte vilja vara utan adaptiv farthållare med kollisionsvarning.
av perhall
Trots allt så gör utrustningen stor skillnad enligt bilpriser.se
På en tre år gammal V70 ca: 4C 6000, HGV-paket 4000, skinn 4000, GPS 5000
Men möjligt att man inte får något mer än för paket + metallic vid inbyte.
Ökar ju helt klart attraktiviten vid försäljning iaf...
PH
av Lövet
Intressant hur man kan se paketet på så olika sätt. Själv är jag mycket förtjust i BLIS men har alltid LDW avslaget. Fullständigt avskyr den funktionen. En annan sak jag alltid har avstängt är avståndsindikationen i rutan. Helt obegriplig logik i när den lyser eller inte.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det kostar ju en en del det paketet men man får ju samtidigt väldigt mycket finesser i det, tycker det är riktigt konstigt att det är så få bilar på begagnatmarknaden som har det, jag tar hellre momentum+driver support än summum om man ska välja på det. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Intressant hur man kan se paketet på så olika sätt. Själv är jag mycket förtjust i BLIS men har alltid LDW avslaget. Fullständigt avskyr den funktionen. En annan sak jag alltid har avstängt är avståndsindikationen i rutan. Helt obegriplig logik i när den lyser eller inte.
Jag har också LDPW avstängt som standard men det känns bra att kunna slå på det under långkörning sena kvällar till exempel.

Avståndsvarnaren är väl logisk? Den varnar när du kommer för nära, olika avstånd beroende på hastighet. Så beter sig min bil i allafall? Det som är kass med den är att den använder samma avståndsinställning som för farthållaren.

/Martin

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]