Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av juta
Hej,

Vänder mig till er då jag skall håller på att speca min första nya Volvo XC60 och har fått beslutsångest. Det som är klart än så länge är följande,

Vit solid
D4
FWD
Summum
Business edition
Teknik paket
integrerade slutrör
tonade rutor 5st
Tidur tillsatsvärme

Det jag står och väljer i mellan är Automat eller Teknikpaket PRO vilket innefattar Nav, Panorama tak, Back sensor bak/fram, multimedia premium sound radio. Då jag köper bilen privat vill jag tänka lite på andrahandsvärdet men o andra sidan så verkar det roligare med mer teknik.... har ni några tips som kan guida mig åt något håll är?

Mvh Tobias
av Lövet
Automat - helt klart! Passar bilen som handen i handsken.

Nav skulle jag bara köpa om jag upprepade gånger åkte till nya adresser. Att hitta städer/stadsdelar osv vid enstaka tillfällen duger Google Maps utmärkt till i telefonen.
Panorama - påfallande ofta är det direkt jobbigt att ha det öppet pga solen. I de bilar jag åkt med panorama har det oftast varit stängt. På förarplats märker man väldigt lite också, mest i baksätet det blir skillnad.
Premium sound - vanliga high-performance är redan det bättre än vad som sitter i många bilars (läs dyra tyska) dyraste paket...
av juta
Resonerar lite på samma sätt gällande Nav. Intressant reflektion angående Panorama, vidare så ingår det multimedia i PRO paketet men frågan är hur ofta man tittar på DVD och marksänd tv i bilen??? men det är ju coolt. En annan sak är ju att aut drar lite mer soppa samt är lite dyrare i skatt en det kanske inte är något man skall lägga vikt på när det gäller en sådan här bil. Kan förövrigt rekommendera integrerade slutrör, riktigt snyggt i min mening. Lutar lite mer åt aut nu iaf....
Användarvisningsbild
av MartinS
Panoranataket ger ett härligt ljus och en fin rymd i kupen även om jag sällan har det öppet.
av persve
Håller med angående navi. Känns helt överspelat att ha det inbyggt, min telefon passar perfekt där navin skulle setat och har alltid uppdaterade kartor. Det ända är väl om man är mycket utrikes med bilen, och inte har obegränsad surf längre. Skulle lagt pengarna på AWD istället, tror inte du skulle ångra det. Har själv parkeringsensor fram och samma känsla där, bak känns bra(ingår ju i summun) men fram?
av juta
Tack för alla svar och synpunkter, har en budget på 350Ksek (volvo anställd) så har valt bort AWD till förmån för Summum. Har precis sålt en Tiguan med AWD och har inte behövt AWD på 3år så det får gå bort denna gång. Fler synpunkter?
av RCE
Personligen hade jag inte valt bort AWD eftersom det påverkar köregenskaperna samt max släpvagnsvikt, dessutom så ingår de integrerade slutrören på en AWD.

Jag har själv valt en Summum BE med bla. driver support. Panoramatak och p-hjälp fram är inget jag skulle lägga pengar på, automat ger ökade ägandekostnader....så min röst faller nog på just ett driver support-paket med bla adaptiv farthållare, aktivt heljus och trafikinfo.
av juta
AWD kanske kommer in i bilden igen då jag noterar att den kommer med en 2,4l 5-cyl motorn medans FWD kommer med 2l 5-cyl motor. Någon som vet mer om dessa motorer, är det den gamla 5-cyl motorn i bägge fallen??
av Petzzon
I grund och botten är det samma gamla motor som kom -02, båda har samma borrning men 2L motorn har kortare slaglängd och en turbo. 2,4L motorn har dubbelturbo och är förutom mjukvara identisk med D5. Trimingsmöjligheten är betydligt större på 2,4 L motorn så har du tankar på detta är den ett givet val, nöjer du dig med 163hk tycker jag 2L varianten nästan är trevligare.
av juta
Ok, tack för infon. Då låter inte som att motorn är en deal braker så att säga. Jag blir snart tokig på alla dessa val. Är inte säker på Aut längre heller då jag egentligen inte är en aut-kille. Prioritera nog heller billigare ägande. Det jag är säker på är Summum, BE, klimatpaket, D4, resten är en öppen historia.....Trodde inte det skall vara så här svårt att köpa ny bil :)

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?

Mest troligt kärvande bromsok. Smörj gl[…]

En fråga till. Innan Jag byter panel, tä[…]