Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av devvan
Tjena!
Har hängt här ett bra tag utan att föra mycket väsen men nu vill även jag dela med mig av beställningsglädjen!

Ett stycke Passion röd S60 D3 Momentum Business Edition i form av 3 km plåtrulle ligger förhoppningsvis i nåt pressverk nånstans i Belgien (för man kan väl knappast ha turen att få en svensktillverkad bil? :wink: ) och väntar på att få komma till pappsen!

Beställningen la jag v20 - sen skulle det till massa administration via Volvo Finans m.m. vilket innebar att bilen slutligen orderlades v22. Segt... Preliminärt första lev.datum v30 som sedan ser ut att bli v29 om man ska lita på ÅF, v31 om man ska tro på MinVolvo? ?:-/
Apropå MinVolvo - hur länge brukar bilen typiskt sett stå i Steg 2? Rör det sig om en dryg vecka i de allra flesta fall eller skiljer det åt?

När det kommer till bilens specifikation är jag rädd att det kommer sluta i några brustna hjärtan här på forumet. Den är nämligen i stort sett helt basic! Jag stod länge och vägde mellan D3 och D5 samt om jag skulle slänga på större fälgar eller inte - men i slutändan fick prislappen styra: lilla motorvalet och standard 16" Oden-fälgar. :oops: Ångrar mig i stort sett redan och funderar på ett privatköp av ett par större fälgar, typ Sleipner, Segomo eller liknande. Vad tycker ni?

Vet någon hur det ser ut med Klimatpaketet VOC med eluppvärmd ratt förresten, är det helt taget ur produktion även för oss som beställde när det fortfarande fanns? Tycker att det hade varit en trevlig detalj!

Så, nu återstår bara den långa, olidliga väntan på att få ett leveransbesked på mailen.. hur ska man överleva? :)

Tack för mig!
Senast redigerad av 2 devvan, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
Grattis...

När det gäller Steg2 så låg min mil där i flera veckor för att sen hoppa till steg 5 över en natt.

Vad är S60 D3n specad till för förbrukning? Den klarar väl inte de nya hårdare kraven på miljöbil? Är det bara D2:orna som gör det nu?

Fälgar kan du ju alltid byta när så plånboken tillåter.. Volvo har väl kanske inte de billigaste priserna på det när man köper nytt, så tycker inte du ska gräma dig över det.

Har du alltså inte tagit med något paket som innehåller VOC eller fjärrstyrning av värmaren?
Jag tycker att VOC är helt underbart.. dels då jag är lite tekniknörd och gillar den delen, sen också för nyttan med den automatiska körjournalen då jag har bilen som firmabil. Att kunna ligga i sängen på kvällen och ställa in när värmaren ska starta var inte heller så dumt under vintern. :)

Man brukar ju alltid klaga på att sommaren är för kort.. men jag gissar att du har ca 4 veckor av den längsta sommaren på länge framför dig.
av devvan
joel80 skrev: Vad är S60 D3n specad till för förbrukning? Den klarar väl inte de nya hårdare kraven på miljöbil? Är det bara D2:orna som gör det nu?
Precis, har för mig att jag räknade på det och att den skulle behöva trilla ner från 114 till 107 gram för att klara miljöbilsgränsen. Att skaffa D2 för att klara den gränsen var dock inget riktigt alternativ eftersom den inte omfattas av BE-erbjudandet och därmed blir rejält mycket dyrare med samma utrustning :)

Anledningen till att jag valde en D3 istället för t.ex. D5 är att jag vid provkörning av de olika motorerna inte tyckte att skillnaden var "tillräcklig" vid vardagligt bruk för att motivera prishöjningen, samt att det känns som att D5an borde vara snäppet törstigare vid stadskörning. Vi får väl se om jag ångrar mig och byter upp mig när tjänstebilsavtalet löper ut :)
Har du alltså inte tagit med något paket som innehåller VOC eller fjärrstyrning av värmaren?
Jag tycker att VOC är helt underbart.. dels då jag är lite tekniknörd och gillar den delen, sen också för nyttan med den automatiska körjournalen då jag har bilen som firmabil. Att kunna ligga i sängen på kvällen och ställa in när värmaren ska starta var inte heller så dumt under vintern. :)
Sorry, kanske var lite otydlig här - jodå, bilen kommer med klimatpaketet med VOC. Men när jag beställde den så fanns fortfarande valet "Eluppvärmd ratt", vilket verkar vara borttaget nu, tydligen pga något tillverkningsproblem om jag inte är helt fel ute?
Man brukar ju alltid klaga på att sommaren är för kort.. men jag gissar att du har ca 4 veckor av den längsta sommaren på länge framför dig.
Haha, exakt! Även om inte solen skiner så lär i alla fall mitt leende skina när jag avverkar mil efter mil bakom ratten :)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har en D3:a V70 MY13 och kan inte annat säga än att jag tycker kraften räcker bra! Har kört en kortare tripp med husvagn och tycker det går utmärkt bra även med ett drygt ton extra på släp!
Det är bra drag i bilen också om man vill gasa på lite från rödlysena.. men jag har blivit beroende av dom jävla förbrukningsstaplarna i sensus.. så om jag gasar på så vid rödljusen mår jag dåligt över hur högt den stapeln drog iväg. :)

Du kan ju alltid gräva ner dig i den digitala versionen av bruksanvisningen för bilen i väntan på den.. Läsa om alla funktioner och så. Hehe..

Sen kan jag tipsa om att köpa stänkskydd... lätt att montera och bilen blir betydligt mindre skitig. Sen gissar jag att det skonar det man har på släp också.. :)
av devvan
joel80 skrev:Jag har en D3:a V70 MY13 och kan inte annat säga än att jag tycker kraften räcker bra! Har kört en kortare tripp med husvagn och tycker det går utmärkt bra även med ett drygt ton extra på släp!
Det är bra drag i bilen också om man vill gasa på lite från rödlysena.. men jag har blivit beroende av dom jävla förbrukningsstaplarna i sensus.. så om jag gasar på så vid rödljusen mår jag dåligt över hur högt den stapeln drog iväg. :)
Haha, kan inte annat än hålla med om "problemet" med förbrukningsstaplarna - man blir lite besatt av att köra så snålt som möjligt ;)
Men jo, det är precis den uppfattningen jag fått - att D3 är fullt tillräcklig. Man behöver ju inget monster när man ändå inte kan nyttja det ;)
Du kan ju alltid gräva ner dig i den digitala versionen av bruksanvisningen för bilen i väntan på den.. Läsa om alla funktioner och så. Hehe..

Sen kan jag tipsa om att köpa stänkskydd... lätt att montera och bilen blir betydligt mindre skitig. Sen gissar jag att det skonar det man har på släp också.. :)
Haha! Men jag blir bara ännu mer längtansfull när jag läser bruksanvisningen ju... :D

Har faktiskt funderat på det där med stänkskydd. Finns det förberett från fabrik för montering av såna?
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det är typ förberett.. man måste borra två små hål i pappen där under för att fästa ett par nitar som hänger med.. Jag har inte orkat ta mig för att göra det än utan satte dem i de 3 andra hålen som redan fanns.. Sitter ordentligt bra fram ändå och bak sitter dom väl skapligt.. inte så de skulle kunna åka bort, men det samlas lite skit i ett mellanrum som blir mellan stänkskydden och den där pappen.. Jag ska ta mig för att nita fast dem nån gång. :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
devvan skrev:Tjena!
Har hängt här ett bra tag utan att föra mycket väsen men nu vill även jag dela med mig av beställningsglädjen!

Ett stycke Passion röd S60 D3 Momentum Business Edition i form av 3 km plåtrulle ligger förhoppningsvis i nåt pressverk nånstans i Belgien (för man kan väl knappast ha turen att få en svensktillverkad bil? :wink: ) och väntar på att få komma till pappsen!
Jo du kan nog räkna med en svensktillverkad S60, har själv beställt en och hört att S60 för den nordiska marknaden ska tillverkas i Torslanda för att avlasta Gent så du kan va lugn. :D Såg själv en hel del S60 tillverkades i Torslanda när jag åkte blå tåget och kolla på dom nya modellerna. :) Lite förvånande va att det tillverkades väldigt många XC90 där men den är väl populär på andra marknader.
Användarvisningsbild
av na96gen
Grattis till ny bilen!

Ang utrusningen, det finns alltid ett tak. Fanns inte det skulle alla välja alla options, men den blir ju knappast naken heller. :D
av devvan
simonhalmstad skrev:Jo du kan nog räkna med en svensktillverkad S60, har själv beställt en och hört att S60 för den nordiska marknaden ska tillverkas i Torslanda för att avlasta Gent så du kan va lugn. :D Såg själv en hel del S60 tillverkades i Torslanda när jag åkte blå tåget och kolla på dom nya modellerna. :)
Jag får hålla tummarna. Inte för att det spelar någon roll dock, men visst är det fint med svensktillverkat! ;)
na96gen skrev:Grattis till ny bilen!

Ang utrusningen, det finns alltid ett tak. Fanns inte det skulle alla välja alla options, men den blir ju knappast naken heller. :D
Stort tack! Kommer bli riktigt skönt att få åka Volvo igen :)

Du har helt rätt ang. utrustning - den är ju fortfarande rätt välutrustad egentligen, men det finns alltid några småsaker man egentligen vill ha men sen när snåltarmen börjar suga så ställer man nytta och funktion mot prislapp och glädje. Synd, men nånstans får man ju hejda sig. Hade hjärtat fått välja så hade jag suttit med en bil för dryga halvmiljonen ;)

Tycker dock att det är snålt av Volvo att inte pytsa med ett par snyggare fälgar i BE-paketet. Nåja, man kan inte få allt! :)
av devvan
Holy Smokes!

Igår eftermiddag hoppade leveransstatus till steg 5 och nu när jag loggade in ser jag att den helt plötsligt står i Steg 8! :D

Hur lång tid kan man vänta sig att transporten tar, tro?
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]