- tor 20 jun 2013, 22:06
1. Jag har Njord-fälgar (17-tummare) på min S60 (dynamic chassi), men funderar på större till min kommande bil. Min fråga är hur det kommer att påverkar bilens egenskaper om jag sätter på 18-tummar (Sleipner eller Ixion).
2. Jag läste att de ursnygga Bor-fälgarna omnämns på följande vis av Volvo själva "19-tumsfälgar, som enligt Volvo bjuder på komfort som 18-tummare". Innebär det att 19-tumsfälgarna har lika mycket gummi y höjdled? Dvs. att däckets tjocklek är lika. I så fall ger 19-tummarna bilen identiska egenskaper, frånsett att den har större diameter. I så fall borde man inte märka någon skillnad i komfort mellan Ixion 18-tum och Ixion/Bor 19-tim. Eller?
3. Hur kommer bilens egenskaper att ändra sig med 18/19-tums om man jämför olika chassin: touring, dynamic, sport, Four C och R-design?
Finns det någon som testkört olika storlekar?
2. Jag läste att de ursnygga Bor-fälgarna omnämns på följande vis av Volvo själva "19-tumsfälgar, som enligt Volvo bjuder på komfort som 18-tummare". Innebär det att 19-tumsfälgarna har lika mycket gummi y höjdled? Dvs. att däckets tjocklek är lika. I så fall ger 19-tummarna bilen identiska egenskaper, frånsett att den har större diameter. I så fall borde man inte märka någon skillnad i komfort mellan Ixion 18-tum och Ixion/Bor 19-tim. Eller?
3. Hur kommer bilens egenskaper att ändra sig med 18/19-tums om man jämför olika chassin: touring, dynamic, sport, Four C och R-design?
Finns det någon som testkört olika storlekar?
Volvo S90 T5 R-design 2018 19"-fälgar
Volvo S60 T6 AWD Summum R-design Polestar-optimering 2014 19"-fälgar
Volvo S60 T4 Summum 2011 17"-fälgar
Volvo S60 T6 AWD Summum R-design Polestar-optimering 2014 19"-fälgar
Volvo S60 T4 Summum 2011 17"-fälgar