Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RCE
Har köpt husvagn och blev ganska snabbt varse om att de flesta nya bilar är nedklassade i max släpvagnsvikt. Det fanns mao inte mkt och välja på om man ville dra 1800kg. Skumt att det krävs en AWD för att komma över 1600kg idag.

Var inne och beställde en XC60 D4 AWD igår och måste verkligen säga att priset var bra. Ännu bättre blev det tack vare att jag varit en flitig kund, samt tagit in offerter från 4 andra handlare innan vi slog till. Sedan var ju klimatpaketet en välkommen bonus.

Frågan är dock: Borde jag ha valt till stänkskydd eftersom jag ska dra husvagn och om "JA" går dessa att få lackade? Har nämligen valt en Twilight bronze. Vidare är det någon som har erfarenhet av de integrerade barnkuddarna?
Integrerade barnkuddar i Volvo innebär att vuxna inte sitter bra. Jag har valt bort en bil pga detta. Men sitter det bara barn därbak så är det ju ett mindre problem.

Har en liknande färg på min och tänker inte på att det sitter (olackade) stänkskydd på bilen.
De integrerade barnstolarna är smidiga om man har barn, och jag tycker inte att man sitter illa som vuxen när de är nedfällda. Men jag har dock inte gjort långresor med vuxna sittandes på dessa platser.
Jag har satt på stänkskydd, räddar både bil och husvagnen från stensprut.

Sen vad gäller dragvikten håller jag med dig riktigt trist, sen kanske Volvo tillhör dom fegaste. 2000 kg med XC60 som max är bedrövligt dåligt, många liknande bilar får dra 2200-2500kg.
Hoppas på ändring annars blir det problem nästa gång vagnen byts, vill ha en bil med minst 2200kg allra helst 2500kg.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]