Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag får snart min nya XC60 MY14 men är fundersam över behovet av stänkskydd och stötfångarskydd bak. Numera är bilarna ju hellackade och min kommer vara vit. Att då sätta dit dessa skydd som är svarta... Ja, jag vet inte. Har sökt runt både här och i övrigt på nätet, men är inte mycket klokare.

Stänkskydd är det inte många som verkar ha, och de jag sett har varit på bilar utan hellackering. Blir det för fult, och hjälper de ens? Jag tänkte att man behöver det för att slippa lite av smutsen på vit bil.

Stötfångarskydd känns som standard i vanliga fall för att inte repa upp, men man kanske ska vänta med det tills den dagen det är för repigt och då dölja det med ett skydd?

Finns det någon med lite erfarenhet av detta, och goda råd? Kanske t o m bilder? Tack på förhand! :-)
Stänkskydden gör stor nytta, rekomenderas absolut om man inte vill dra upp mer skit på bilen än nödvändigt!

Du kan väl lämna dom på lack om du vill ha dom vita?

/Martin
Stänkskydd kan, på en vit bil, vara riktigt snyggt även om de är olackerade då dem skapar en brytning mot det vita, men på dem XC60's jag har sett som haft lackerade stänkskydd i antingen vitt eller röd så har det passat riktigt bra på den modellen!

Men stänkskydd tycker jag, precis som MartinS, att du ska ha. Det skonar lacken på stötfångare och trösklar :)
Innan vi införskaffade vår XC60 så hade vi bla en S80 med 245 däck. Då vi enbart hade stänkskydd bak på bilen så blev trösklarna fint blästrade. Sedan dess har vi haft stänkskydd både bak och fram dvs också på nuvarande XC60. Dessa är olackade då bilen är svart.
Jag har olackade stänkskydd på min XC70, men det passar ju perfekt på den bilen, för den har galonbyxor i svart plast nertill redan från början. Husvagnen blir skitig ändå. Fast kanske inte ända upp till taket, som jag såg vid något tillfälle innan jag hunnit montera stänkskydden.
Min säljare rekommenderade mig att inte välja stänkskydd (XC60 MY14). Han menade att hjulhusen på MY14 är så pass nedbyggda att stänkskydd inte behövs. Hoppade därför över dessa. Har inte så mycket att säga om det egentligen, mer än att jag inte tycker att det stänker särskilt mycket upp på sidorna. Bilen är vit.

Deal'ade till mig stötfångarskydd. Säljaren glömde naturligtvis få det fixat till dagen jag hämtade ut bilen för drygt två veckor sedan, men idag blev det gjort. Förutom att det förhoppningsvis ger ett bra skydd så är det faktiskt grymt snyggt, en snygg kontrast till den vita lacken helt enkelt.

ÅF menade att det var ett precisionsjobb att sätta skyddet det och att bara en snubbe gjorde det. Men han hade nog en dålig dag idag eftersom skyddet hade bubblat sig något i ytterkant, hade helt enkelt lossnat på vissa ställen. Surt. Någon som upplevt samma?

De får kolla på det igen nu på onsdag, när den ändå ska in för hjulinställning (ratten vriden något åt vänster).

Hej! Har en volvo 740 GLE som ni säkert k&au[…]

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM oc[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]