- tis 28 maj 2013, 09:22
#758028
Har länge varit skeptisk till effekterna av eftermarknadsljuddämpning i bilar. Finns flera försök gjorda av tidningar och andra testare som alla resulterat i nedslående resultat. När jag nu började kolla på att uppgradera högtalare och stoppa in en sub tog jag kontakt med vår bilstereo-proffsbutik i stan och första kommentaren var att "du måste börja med att dämpa". Efter lite motvillighet från min sida for jag på Biltema och köpte ett paket med butyldämpmatta. Jag la ca 2h på att ta isär alla dörrar och klistra in dämpmattan på ytterplåten. Jag tog inte loss rutorna eftersom det är lite meckigt men det gick ok att få fast mattorna ändå. Jag stoppade också in dämpmattor i reservhjulsbaljan, sedan räckte det inte längre.
Hur blev resultatet då? Jag gjorde ingen vetenskaplig jämförelse, har inte tillgång till en bra dB mätare, men känslan vid första provkörningen var otrolig. Det gav verkligen en stor effekt på flera sätt!! Vägljud i lägre hastighet (upp till ca 70) är mycket lägre, slammer från "potthål" och andra större gupp är mindre, det är tajtare tjoff vid dörrstängning, det är bättre tryck i bas och mellanregister från stereon. Kan bara konstatera att plåten i dörrarna varit en ljudkälla som nu i princip försvunnit. Vid 70km/h visar en dB mätare i iPhonen ca 3 dB lägre vid huvudhöjd och ca 5dB lägre vid fötterna. Det är svårt att få större effekt på 300kr och 2h jobb!
Jag har gjort ett relativt slarvigt jobb, bara ett lager matta och inte heltäckande. Helst ska man sätta ett lager på insidan dörrpanelerna också och klistra ljuddämpande skum (eller motsvarande) mot den butylmattan. För att dämpa ljud över 70 (då mycket kommer från vind) måste golv, tak, torpedvägg och a/b/c stolpar också göras. Jag borde även dämpa under baksätet och bakskärmarna, det låter därifrån nu. Jag räknar med att byta bil om ca 6 mån så jag tänker inte lägga mer krut på den här nu men nästa kommer dämpas helt!
Så här ser det ut i dörren, den blåa biten i underkant är den nya dämpmattan, ovanför balken ska nästa matta sättas fast. Man kan även ana den lilla originaldämpmattan som sitter där.

En sån här matta var det, binder ingen fukt. Väger mindre och är mer lättjobbade än de klassiska bitumenmattorna.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo ... ta-369223/
Hur blev resultatet då? Jag gjorde ingen vetenskaplig jämförelse, har inte tillgång till en bra dB mätare, men känslan vid första provkörningen var otrolig. Det gav verkligen en stor effekt på flera sätt!! Vägljud i lägre hastighet (upp till ca 70) är mycket lägre, slammer från "potthål" och andra större gupp är mindre, det är tajtare tjoff vid dörrstängning, det är bättre tryck i bas och mellanregister från stereon. Kan bara konstatera att plåten i dörrarna varit en ljudkälla som nu i princip försvunnit. Vid 70km/h visar en dB mätare i iPhonen ca 3 dB lägre vid huvudhöjd och ca 5dB lägre vid fötterna. Det är svårt att få större effekt på 300kr och 2h jobb!
Jag har gjort ett relativt slarvigt jobb, bara ett lager matta och inte heltäckande. Helst ska man sätta ett lager på insidan dörrpanelerna också och klistra ljuddämpande skum (eller motsvarande) mot den butylmattan. För att dämpa ljud över 70 (då mycket kommer från vind) måste golv, tak, torpedvägg och a/b/c stolpar också göras. Jag borde även dämpa under baksätet och bakskärmarna, det låter därifrån nu. Jag räknar med att byta bil om ca 6 mån så jag tänker inte lägga mer krut på den här nu men nästa kommer dämpas helt!
Så här ser det ut i dörren, den blåa biten i underkant är den nya dämpmattan, ovanför balken ska nästa matta sättas fast. Man kan även ana den lilla originaldämpmattan som sitter där.

En sån här matta var det, binder ingen fukt. Väger mindre och är mer lättjobbade än de klassiska bitumenmattorna.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo ... ta-369223/
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936