Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det ngn aktiv på forumet som jobbar inom Volvo som har testat ngn bil med nya dieslarna ?
Är sugen på V60 2014 med D5 (och älskar ljudet) men är tveksam om man gör fel att köpa en sådan när snart
VEA motorerna kommer. Lite rädd att de nya dieselfyrorna låter för hårt och man saknar det lite mer
premiumljudet i D5:an.
Med bilar börjar det nästan vara som med konsumentelektronik. Det kommer alltid något bättre i framtiden.

Om du behöver en bil nu, så köp den idag. Det finns också fördelar med äldre beprövad teknik.

Även om en nyare bil får snålare motorer så brukar det oftast inte slå speciellt mycket på den totala ägarkostnaden.
Det du spar kommer att kompenseras med dyrare inköp. Även om du skulle spara några droppar kommer du förmodligen att får betala lite extra för det. Så i slutändan blir ägandekostnaden mer eller mindre den samma.
Det är även sannolikt att de nya motorerna håller sämre...
Har ju svårt att tro att en T4 håller lika länge som en 2,5T...
eller en 2,5FT lika länge som en 2,5T
eller en VEA lika länge som en D2/D3/D4/D5...
Det är svårt att bedöma hur VEA motorerna kommer vara, förmodligen bättre ur vissa aspekter och sämre ur andra, som vanligt. Om det är värt att vänta går troligen inte att svara på generellt.
Däremot är jag förväntansfull vad det gäller automatlådan som kommer till. 8-stegad och förmodligen både smidigare, snålare och rappare än dagens. Värd att vänta på? Jag tror det.
bjornw skrev:Det är svårt att bedöma hur VEA motorerna kommer vara, förmodligen bättre ur vissa aspekter och sämre ur andra, som vanligt. Om det är värt att vänta går troligen inte att svara på generellt.
Däremot är jag förväntansfull vad det gäller automatlådan som kommer till. 8-stegad och förmodligen både smidigare, snålare och rappare än dagens. Värd att vänta på? Jag tror det.
Exakt. Skall du ha automat är det tveklöst värt att vänta på den nya lådan.
GUSTAFZZON skrev:Är det ngn aktiv på forumet som jobbar inom Volvo som har testat ngn bil med nya dieslarna ?
Är sugen på V60 2014 med D5 (och älskar ljudet) men är tveksam om man gör fel att köpa en sådan när snart
VEA motorerna kommer. Lite rädd att de nya dieselfyrorna låter för hårt och man saknar det lite mer
premiumljudet i D5:an.
En sak är ju helt säker. De nya fyrorna kommer inte att låta som femmorna. Har själv bytt från femcyl til fyrcyl för ett par år sen och saknar ljudet varje dag.../PH
Högt oljud ej från motor

oftast känner man inget glapp vid stilla st&a[…]

Hej Jag håller på att måla skado[…]

Hjulinställning

Fick för många år sedan nedslag p[…]

Såg nu att du köpt från batterila[…]