Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Är det någon som monterat utslagsbegränsare på sin XC60? Volvo tillbehörswebb säger att det behövs när man monterar 20" på en bil som inte haft det från fabrik.

Tre frågor:

Var monteras dom, och hur fungerar dom?

Är det bökigt att montera?

Klarar man sig bra utan om man inte använder det där sista kvartsvarvet på ratten?

/Martin
av moffe
Är det inte spacers (utslagsbegränsare)?
Om det är så kommer de mellan fälgen och navet, då behöver man oftast längre bultar också. Det gör väl att fälgen kommer mera utåt. Närmare yttre av skärmen. Ser oftast snyggare också ut... :)
Inte alls bökit att montera, bara lägga dit före man sätter fälgen.
Användarvisningsbild
av MartinS
moffe skrev:Är det inte spacers (utslagsbegränsare)?
Om det är så kommer de mellan fälgen och navet, då behöver man oftast längre bultar också. Det gör väl att fälgen kommer mera utåt. Närmare yttre av skärmen. Ser oftast snyggare också ut... :)
Inte alls bökit att montera, bara lägga dit före man sätter fälgen.
Utslagsbegränsare är något som begränsar rattutslag. På V70 monteras de på länkarmen aternativt på styrstagen, men jag undrar hur det är på XC60. Satsen kostar över 1000spänn så det känns som den är lite mer avancerat i detta fallet?

/Martin
Användarvisningsbild
av skyrazer
Jag köpte detta när jag skulle montera mina 19" på V60:n men det verkade sjukt meckigt att montera när jag väl plockat ner hjulen (du skulle lossa damasker och skit) så jag testade att köra utan och med mina 235/35 19 fungerar det skitbra ändå, tar inte i någonstans plus att jag ändå har kvar vändradien som annars blir begränsad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för input men nu är det ju en XC60 och inte en V60.

Utslagsbegränsaren kostar 280kr till V60 och 1200kr till XC60 så det måste ju vara ganska olika saker känns det som. Men jag tror jag testar utan så får vi se hur det fungerar.

/Martin
Användarvisningsbild
av skyrazer
MartinS skrev:Tack för input men nu är det ju en XC60 och inte en V60.

Utslagsbegränsaren kostar 280kr till V60 och 1200kr till XC60 så det måste ju vara ganska olika saker känns det som. Men jag tror jag testar utan så får vi se hur det fungerar.

/Martin
Samma monteringsprincip ;-)
Användarvisningsbild
av MartinS
skyrazer skrev:
MartinS skrev:Tack för input men nu är det ju en XC60 och inte en V60.

/Martin
Samma monteringsprincip ;-)
Vet du det eller tror du det? Man monterar stopp på styrstagen alltså?

En liten preview på vad som väntar på montering, blir nog riktigt bra tror jag... Volvo Talitha 8x20 med 255/45-20.

Bild
av S80V8AWD
Vilka bjässar! :grin: Ska dom gamla sommarfälgarna få bli vinterfälgar nu? Lyckades du komma över dom begagnade eller splittnya? Däcken verkar onekligen nya, att döma av bilden med alls små grejer som sticker ut, vad dom nu kallas.

Vi har 18" sommar och 17"(!) vinter, vilket tyvärr inte är så estetiskt tilltalande kanske, dock desto bekvämare på dålig väg. Berätta gärna hur du upplever skillnaden gentemot mindre fälgar!

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Nu är det uppenbart att du hittar på.

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]