Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Resa till Italien 2012

Liter Sträcka

52,14 99 0,526666667
51,25 98 0,522959184
41,33 77 0,536753247
44,78 83 0,539518072
189,5 357 0,530812325

Visst har körsättet betydelse ! Såg en gammal körjournal på datorn.
Senast redigerad av 1 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gånger.
Sista resan? Det låter nästan lite tragiskt ju.. Oavsett så fattar jag mig inte på det med förbrukningen. Jag kör mestadels på landsväg eller motorväg, är ensam i bilen och håller i stort sett hastighetsgränserna, jag har aldrig i hela mitt liv kört så försiktigt men ändå mäter jag förbrukningen konstant till 6,5 som bäst.(6,2 i datorn) Är det automatlådan som spökar? Tycker inte den borde spela så enormt stor roll vid landsvägskörning. Är det den omtalade Haldexkopplingen som nu inte borde vara inkopplad särskilt ofta på barmark? Eller är det kanske dieselkvalitén som kan skilja när det gäller denna tråd? Tyskt bränsle kontra svenskt? Jag vet inte mer än att jag blir missnöjd varje gång jag tankar nu. :| Och snart ska de breda sommardäcken på...Suck!
Några tänkbara förklaringar:
- AWD innebar ju inte bara högre transmissionsförluster utan även högre vikt
- Däckbredd/typ
- Körsätt
- Automat drar en del... sen tror jag faktiskt att just FWD XC60 varvar mindre = lägre förbrukning
- Bättre bränsle i Tyskland
- Skillnader i körsätt
Totalt förvånar det mig inte om allt detta kan förklara en hel del. Min uppfattning efter att ha kört mååååååånga Volvo, Audis etc. som hyrbilar i olika länder är att särskilt vid lugn körning drar en AWD+aut bra mycket mer än en FWD+man/PH
Exquattro skrev:...
Jag kör mestadels på landsväg eller motorväg
...
Vad innebär "motorväg"? 110? 120?
Om det är 120 så efter att ha läst diverse trådar om förbrukning så kan kanske det och AWD + automat förklara förbrukningen.
EDIT: Det jag snappat upp är alltså att flera anser att det är klar skillnad mellan 110 o 120, o större än t.ex. 90 o 100. Plöjer du lite trådar om detta så finns det en massa tekniska förklaringar till detta.
Till signatur Exquattro ! Ibland skriver jag inlägg utan att läsa igenom dem och skickar in dem forumet. Detta borde nog jag göra som alltid har bråttom ! Vad jag menade var att det var frågan om den sista resan till Italien 2012 och inte sista med bilen. Det är tid för ny resa till Italien nu i slutet av april. Kan tillägga att vi åker även i september- oktober. Blir nästan alltid två resor per år. Någon tog upp hastighet på autobahn, och där gäller för oss cirka 100 km/h. Hustrun upplever det som mindre stressande och jag känner mig mer utvilad när dagsetappen är avklarad. Som ett litet tillägg är att när vi kör ner med C 70:an med en massa hästkrafter så gäller samma hastighet.
Om man (tillfälligt) tar på sig rollen som språkpolis, så kan man då i stället föreslå användningen av ordet senaste resan i stället för sista resan. Då blir det lite annan betydelse. Frågan och innehållet får en annorlunda karaktär då.

Du vet väl att du kan ändra även i rubriktexten?
VolvoC70cab, ja ett litet ord kan verkligen ändra en menings betydelse men det var absolut inge pik från min sida!
Låter skönt med en resa till Italien igen! Jag tycker det förklarar en hel del att du ligger och pendlar kring 100km/h. Man har ju blivit lite fixerad vid bränsleförbrukningen med stapeldiagrammen i färddatorn med denna bilen. Och ja, som tidigare inlägg skriver, det verkar vara en väldig skillnad att ligga i 110 eller 120 km/h. Det var en skillnad jag aldrig upplevde på samma sätt i min tidigare A4Q. Där behövde man komma upp i ganska mycket högre fart innan skillnaden blev så markant. Det kan väl kanske ha lite att göra med för vilken "mammas gata" bilarna är konstruerade för. Min nuvarande fart på motorväg överstiger sällan 125 på mätaren vilket i och för sig kan vara bra om konstapeln är ute, man tjänar på minskad hastighet på mer än ett sätt då samtidigt som det kan kännas lite enerverande ibland.
Förstår fortfarande inte hur folk får till dessa siffror, var till stockholm för någon vecka sedan, hade en XC70 D4a som lånebil, åkte lite mellan kursgården och hotellet annars var det ju bara raka spåret s-vall stockholm, jag körde ner, kollegan körde hem, nu har jag inte kollat exakt förbrukning utan endast via färddatorn.

0,99 landade det på, hastigheten låg mellan 120-140.
Han skrev ju själv att han kört i 100km/h. Självklart blir förbrukningen brutalt mycket högre i 140.... 40% snabbare hastighet blir 96% mer luftmotstånd... Bara 120km/h blir 44% ökat luftmotstånd. Att då gå från 0,53 till 0,99 är inte alls orimligt. Det arbete som motorn utför är ju att övervinna luft och rullmotstånd helt enkelt. Ökar den största av dessa(luftmotståndet) enormt mycket kommer förbrukningen obönhörligen att tvingas upp lika mycket. Om man dessutom hamnar på ogynnsamma varvtal blir det såklart än värre.

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]