Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min mor o far lämnade in sin bil på Volvo för vanlig service 4-tusen mil...
Efter nu drygt 2 månader senare har far tyckt bilen dragit extremt mycket mer just efter service ??:-/

Bilen drar 0,99 per mil... Alltså nästan en hel liter!!!!!! :-O)

Och det är ingen data från färddatorn, utan mina föräldrar nollställer alltid trippen efter tankning, direkt innan de rullar från tappen, och tar den antal liter gentemot km från förra tanktillfället.

Det är blandad körning...

Är en S60 2011, T3 med drivE.
Sitter Nokian friktionsdäck på bilen.
Bilen har rullat knappt 4.000 mil och aldrig varit fel på den.

Jag tycker att en liter per mil är extremt mycket, trots vinterdäck och blandad körning :-O)

De använder 6:ans växel flitigt, så de kör så ekonomiskt det går.

Någon som kan ha sig en aning om detta? :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Har dom någon bensinvärmare i bilen?

Vad drog den innan service?
Finns ingen bensinvärmare.

Det vet han inte riktigt, men han blev paff eftersom den plötsligt drog så mycket.
Dom har ägt den sen ny, så bryts mönstret från rutinerna hajar man ju till.

I detta fall extremt hög soppaförbrukning.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle avvakta ett par tankar och se om det blir bättre.. Är det bara en tank och den första efter service kan det ju bero på att de stått med motorn igång en längre stund på verkstaden. Men det kanske inte var första tanken efter..?

Om det fortsätter och är mer än någon enstaka tank skulle jag nog börja med att ta kontakt med verkstan/serviceteknikern och fråga vad som kan ha hänt. Gissar att 0,99 är en bra bit över deklarerad förbrukning. :)
Det är 4.e tanken sen service...
Hur är körmönstret? Pendlar man ett par mil är det ingen särskilt konstig förbrukning eftersom motorn går kall en stor del av tiden då. Kan ta någon mil att bli varm på vintern medan det tar mycket kortare på sommaren, det kan leda till att samma körning blir löjligt mycket törstigare pga hur mycket mer av tiden procentuellt som man kör utan att vara helt varm.
Körmönstret är kallstart vid 05:00 måndag - fredag, köra knappt 10km till jobbet.
Sen är det vanlig körning utöver det...

Så visst kan det va denna extremt kalla vinter som gjort att morgonstarterna dragit iväg med soppan...

Tack för ett bra svar Crumpets (W) (W) (W)
Kör man lugnt och 10 km åt gången och ej i stan är 1 l/mil för mycket... vi har en S60 T3 i familjen och den ligger kring 0,85-0,88 i "kringstorstadskörning", dvs. i stan, några 20 km-turer till nån förort, mycket 70-90 på kringleder... dock sällan täta köer länge. Min V70 T4 (+200 kg + mer vindmotstånd) ligger max på 1,05 när jag kör mycket i stan och kring på en tank, alltid under 1 l om jag åkt långsträck också med motorväg.

Jag vet att det inte går att jämföra förbrukning sådär och dina föräldrar verkar ju inte ha exakt koll heller... men 0,99 kräver rätt tät stadskörning alt ovarsam körning med en S60 T3... däcken spelar nog ingen större roll... (+-3-4 %)/PH
Min S60 T3 brukar ligga på litern verklig förbrukning, 0.95 enl mätaren. Men då miljökompenserar jag samtidigt för alla söndagsåkare :)

Blandat landsväg / motorväg + moms runt 0.8 verklig, 0.77 på mätaren. Så dina siffror låter lite höga ja men ingen kioskvältare direkt :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Däcken i sig ska inte ha stor betydelse som perhall säger, men är däcken dåligt pumpade kan man nog kunna räkna med en ökning på 10-15%.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]