Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Saabturbo95
Hej!

Ny pa forumet och sitter tyvarr inte pa ett svenskt tangentbord. Hoppas det gar enda.

Jag har bestallt en V60 d4 awd De, Rdesign :)
Min forsta volvo efter 5saabar. Men nu nar det inte finns nya saabar far man ta d nast basta market ;)
Har varit runt och provat massa bilar, bmw och volvo klart goaste bilarna. Volvon far man mer i och var otroligt rolig att kora :)

Jag har valt till ett paket med 7" skarm, RTI, keyless,taklucka, varmarstyrning via mobil och varnare fram/bak. Annars e d bara en DE (va d nu innebar) med R-design och avtagbart drag.

Fragorna:
1: Jag vet att jag kommer vilja ha in en baslada. Sa min fraga ar om nagon vet vilka hogtalare som har vilka signaler? Hogniva har jag forstatt redan att det blir och det duger at mig.
2. Hur drar man lattast en ny strom matning fran batteri till bagaget?
3. Vart hittar man mest tillbehor for dessa bilar?
4 Finns d nagot man absolut inte far missa att skaffa till sin V60?

Om nagon ar intresserad finns mina gamla bilar har:
http://www.garaget.org/saabturbo95

MVH//Andreas
Backkamera. Kommer aldrig köpa en bil i framtiden som är utan. perfekt när man backar in till ett släp eller vid fickparkering! Helt suvve! :-)-)
Saabturbo95 skrev:Hej!

Fragorna:
1: Jag vet att jag kommer vilja ha in en baslada. Sa min fraga ar om nagon vet vilka hogtalare som har vilka signaler? Hogniva har jag forstatt redan att det blir och det duger at mig.
2. Hur drar man lattast en ny strom matning fran batteri till bagaget?
Det beror på vilket ljudpaket och vilka inställningar du har på stereon, men "alla" kanaler ska spela fullregister det vill säga du har 4-5 kanal. Sen är frågan om du väljer att offra bakkanalerna till en lågnivåadapter och koppla in baslådan den vägen.

På min bil drogs kabeln under, finns ju lite plastbitar man kan gömma den i, sen ligger kabeln i robortslang.
Bak finns det en form av avlånga luftningshåll på (vänster sida) bakom stötfångaren som man kan få in kabeln.

(i min bil har jag en box som jag kopplar in istället för slutsteget som ger lågnivå ut, tyvärr tillverkas inte denna boxen just nu, men det finns andra tillverkare som har samma lösning till andra biltillverkare. Men produkter till Volvo lyser med sin frånvaro.)
backkamera klara jag mig bra utan, trodde jag ville ha det som No1. Men nar jag val backade med en bil med kamera sa kollade jag alltid backspeglarna enda.
Kor slap validgt ofta i jobbet sa e van att hitta det utan backkamkera :)

Sa dra slangen under bilen ar smidigast, aldrig haft det men far kolla upp det nar jag har fatt bilen.

Tack for era svar

//Andreas
Saabturbo95 skrev: Kor slap validgt ofta i jobbet sa e van att hitta det utan backkamkera :)
Lägger du kulan exakt under handsken varje gång utan kamera behöver du ingen, gör du inte det är den värd varenda krona om du kopplar släp ofta tycker jag.
Eller om du kör runt med lätta släp så du kan flytta dom rätt när du väl backar till "lite ungefär", då behöver du ingen kamera heller.

/Martin
hehe nej det gor jag verkligen inte. Men stannar nara den och har aldrig backat in i den an (peppar peppar)
Men sjalvklart hade jag velat ha backkameran ocksa. Men valde taklucka och nav istallet.
Men jag gillar att eftermontera saker sa far kolla vad skrotarna ska ha for delarna och sedan kanske montera det sjalv.

Mina kollegor som har backkamera anvander dem valdigt sallan och ar ofta igensatta. Men sjalvklart hade jag velat ha en om jag kunnat fa det ocksa. Ar en tjanstebil sa fanns belopp att halla sig innom.

Nagon som vet vad som behovs for att eftermontera backkamera och el bagagelucka?

Finns elscheman pa bilarna online eller ar d "hemligt" fran volvo?

//Andreas
Backkamera finns som tillbehör så det finns det nog installationsanvisning för på volvos "accessories sida". Elbaklucka tror jag inte går att eftermontera, det anser jag dock personligen vara något jag lika gärna kunde varit utan. Backkameran slår bakluckan lätt.

/Martin
På min XC70 gick det inte att beställa backkamera från fabrik, utan den monterades hos återförsäljaren. Rätt mycket pillrande, men inget som inte vem som helst som har skruvarvana kan sätta dit. Mesta pillrandet i förhållande till nyttan var att få dit knappen som det står CAM på. Finns redan en blank knapp på den platsen i mittkonsollen, så det är inte ens nödvändigt för funktionens skull. Måste programmeras in i bilens system, bara.
Givetvis kan man koppla släp utan kamera, men det är lättare med. Att linsskyddet dammar igen är sant, men man ska ju ändå ut och ta bort kulskyddet/sätta på kulan, så det är bara att torka av linsskyddet innan man backar till i så fall.
Trasig Renault Scenic

Kom på en möjlig orsak till haveriet p&[…]

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Volvo v90 D3 2018 motor problem?

Hej så ja har en volvo v90 d3a och nu p&arin[…]