Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80V8AWD
Hej!

Ja, som rubriken lyder ska vi eventuellt byta bort nuvarande bilen då vi ska börja pendla en ganska lång sträcka dagligen.

Vi är intresserade av en BMW f10, 30d/35d för att vara exakt. Men frågan är då, borde vi vänta med den eventuella affären tills cirka juli då jag har förstått att LCI, faceliften, av 5-serien släpps, eller försöka göra affären nu? Anledningen till att jag är lite fundersam är pga att vad jag har förstått så verkar den kommande faceliften av BMWn bestå av mest försiktiga kosmetiska förändringar och inte alls vad vi fick se på XC60:ns omfattande facelift. Och det som jag är rädd över är att värdet på XC60n kommer att sjunka avsevärt då en facelift, MY14, snart kommer att börjas att marknadsföras från Volvos del?

Det verkar som om f10s facelift kommer att bli presenterad under Shanghai motor show i slutet av april. Är det bäst avvakta? Eller finns det risk att Volvo har börjat promota den faceliftade XC60:n och värdet på vår MY13 kommer att rasa?

Eller det kanske inte kommer bli ett signifikant ras i värde (bortsett från det normala) i och med MY14:s lansering?

Många funderingar!
Erik
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Er din xc 2-3-4 år gammel kommer du ikke til å oppleve noe ekstra verdigfall på den. Er den 2013 og du selger om noen år vil det nok bli mere verdifall på den i forhold til den nye 2014. Så da blir spørsmålet hvor mye rabatt man får på de siste 2013 i forhold til det ekstra verditapet man får om noen år , når de står side om side i bruktbutikken. Men erfaringsvis så er det mindre rabatt -kampanje på den nye modellen et halvt årstid og så blir det samme reel prisnivået som før. Her i norge opplever vi nå at nye kuga, rav4, outlander er større og billigere en tidligere modeller, da må du ha mye rabatt på den utgående modellen! Ps, :oops: ser jo nå at du har 2013!!
av pergrein
Får man fråga varför du ska byta bort den bara för att du ska börja pendla, nog är väl XC60:in bekväm (du har ju 4C) att åka långt med? Hur långt blir det enkel väg? Annars så tror jag inte du kommer märka nån större skillnad för du får så stort värdetapp när du byter bort den så fort ändå. Du har ju mycket utrustning på den och du har ju inte haft den ett 1/2 år ännu så du kommer ju ha en JÄTTE hög månadskostnad på den...

Mvh
Per
av S80V8AWD
pergrein skrev:Får man fråga varför du ska byta bort den bara för att du ska börja pendla, nog är väl XC60:in bekväm (du har ju 4C) att åka långt med? Hur långt blir det enkel väg? Annars så tror jag inte du kommer märka nån större skillnad för du får så stort värdetapp när du byter bort den så fort ändå. Du har ju mycket utrustning på den och du har ju inte haft den ett 1/2 år ännu så du kommer ju ha en JÄTTE hög månadskostnad på den...

Mvh
Per
Att säga att ett eventuellt byte kommer ske enbart pga att vi ska börja pendla är väl sanning med viss modifikation, för visst är XC60n bekväm att åka långt med, att påstå något annat vore felaktigt! Men efter att nyligen fått en åktur i en 5-serie på fin landsväg, med M-sport (utan m-chassi), stor diesel och xDrive så började det läskas lite. Det var lite mer körande än åkande som XC60n erbjuder, iofs både på gott och ont. Fyrhjulsdriften fick också visa framfötterna då den inte spann överhuvudtaget på ett ställe där vår XC60 tyvärr ofta kan spinna rejält och få "svårt" att komma iväg (påfart på högtrafikerad landsväg från grusväg), värt att nämna är att vår gamla S80 med AWD inte heller spann där alls likt BMWn. Enkel väg är cirka 4-5 mil, med ganska varierande väg, dock mestadels snabb landsväg.

Ett byte skulle som sagt inte vara det bästa, alls, ur ekonomisk synpunkt, men sinnena vill något annat. Med andra ord så tål detta att tänkas över lite, efter sinnena har sansat sig och hjärnan börjat jobba lite klarare. Då vi faktiskt, överlag, är väldigt nöjda med vår XC60!

Erik
Användarvisningsbild
av Gurra82
för att vara lite elak, vilket i lands problem du har, de tusenlapparna du förlorar vid ett byte lite senare har du nog råd med :wink:
av MrNorth
XC60n har ett bra andrahandsvärde, och det kommer nog att fortgå, även efter lanseringen av MY14. Begagnatmarknaden har ju inte varit lysande hittills, för det har inte funnits speciellt många XC60s på marknanden. Och de som har funnits har gått åt, så vitt jag vet... F8inns nog många som är sugna på denna bilen och väntar tills det finns bra begagnade med mkt utrustning utan allt för många mil under bältet...

/S
av XC60
S80V8AWD skrev:
pergrein skrev:Får man fråga varför du ska byta bort den bara för att du ska börja pendla, nog är väl XC60:in bekväm (du har ju 4C) att åka långt med? Hur långt blir det enkel väg? Annars så tror jag inte du kommer märka nån större skillnad för du får så stort värdetapp när du byter bort den så fort ändå. Du har ju mycket utrustning på den och du har ju inte haft den ett 1/2 år ännu så du kommer ju ha en JÄTTE hög månadskostnad på den...

Mvh
Per
Att säga att ett eventuellt byte kommer ske enbart pga att vi ska börja pendla är väl sanning med viss modifikation, för visst är XC60n bekväm att åka långt med, att påstå något annat vore felaktigt! Men efter att nyligen fått en åktur i en 5-serie på fin landsväg, med M-sport (utan m-chassi), stor diesel och xDrive så började det läskas lite. Det var lite mer körande än åkande som XC60n erbjuder, iofs både på gott och ont. Fyrhjulsdriften fick också visa framfötterna då den inte spann överhuvudtaget på ett ställe där vår XC60 tyvärr ofta kan spinna rejält och få "svårt" att komma iväg (påfart på högtrafikerad landsväg från grusväg), värt att nämna är att vår gamla S80 med AWD inte heller spann där alls likt BMWn. Enkel väg är cirka 4-5 mil, med ganska varierande väg, dock mestadels snabb landsväg.

Ett byte skulle som sagt inte vara det bästa, alls, ur ekonomisk synpunkt, men sinnena vill något annat. Med andra ord så tål detta att tänkas över lite, efter sinnena har sansat sig och hjärnan börjat jobba lite klarare. Då vi faktiskt, överlag, är väldigt nöjda med vår XC60!

Erik
Även BMW kommer med facelift i sommar. Jag har haft en XC60 och har en F11 och även om jag var väldigt nöjd med XC60:n så ligger F10/F11 ett par snäpp upp, särskilt om vi pratar 530/535... Bättre finns inte idag. Köp en 535 xDrive om pengarna inte är ett problem och du kör troligen den bästa bilen i den klassen på marknaden. Ska du sälja XC60 ska du nog göra det nu innan faceliften står i bilhallen. Folk brukar säga " den gamla är snyggare" "tror inte den gamla kommer sjunka i örde" men sen när faceliften väl finns på marknaden är det den alla vill ha... Sen tror jag iofs att XC60 fortfarande komme ha bra andrahandvörde generellt.
av perhall
Oavsett XC60 el 5-serien rör det sig om mycket attraktiva bilar på beg-marknaden och effekterna av en facelift är inte så dramatiska. Dels tar det ett tag innan "allmänheten" vänjer sig vid den nya designen, dels är det inte så dramatiska facelifts på någon av dem (en stor facelift var ju när e12 blev e28 MY82... senaste Passat el Golf VI, även 850 blev V70 MY97). Det är ju dessutom känt att det kommer en facelift mitt i livscykeln. Att t ex säga att merca S-klass rasar när det kommer en ny modell i sommar - det har troligen redan skett och man får troligen 20% på en ny av gamla modellen redan nu.../PH

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]