Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av heckles
Hej på er,
Jag har återigen haft strul med Start/Stopp-systemet som inte funkar p.g.a att batteriet laddas. Hade samma fenomen efter förra vintern.
Så jag köpte en CTEK-laddare och laddade på batteriet lite snabbt igår. Lampan för steg 4 lyste efter knappt 10 minuter. Där stod den sen, stilla i över en timme innan jag kopplade ur laddaren och gick och la mig.

Min fråga, när går den vidare? I instruktionsboken så stod det att 5:e steget tänds efter 3 minuter, vilket ju uppenbarligen inte stämmer..
http://filarkiv.lohelectronics.se/filar ... 5.0_SV.pdf
av heckles
Ganska säker, då systemet funkade tidigt i vintras när temperaturen låg ungefär som den gör nu. Och när det är för kallt för S/S så står det som anledning när man kollar status.

Och eftersom jag åkte hela förra sommaren med "batteriet laddas" och utan S/S så känner jag mig rätt säker.
av heckles
Var in på Bilbolaget nu på lunchen, och det var inget fel på batteriet. Däremot så låg det en gammal felkod som störde ut S/S. Från den 18/1-13. När den släcktes så gick systemet igång.

2:a gången jag får göra det. Jävligt irriterande.

Kvarstår frågan om laddaren, men den kanske jag ska ta i en annan del av forumet.
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Ser ut til å være samme lader som jeg har. På steg 4 kan den gjerne stå lenge (Maks 10 timmar). Jeg pleier å la den stå over natta. Når jeg står opp, er den ferdig og står på steg 7.
av XC60
Var glad för att S/S systemet var permanent avstängt. Tycker det är sjukt irriterande särskilt i stadstrafik där det gör mest nytta. Tar för lång tid att hoppa igång och det lyckas ofta stänga av precis när man vill sätta fart. Det mest irriterande är att man inte kan välja att koppla från det permanent utan måste göra det vid varje start. Nu har jag iofs inte en Volvo utan en tysk bil.
av Exquattro
Man behöver inte vara rädd för att låta Ctek-laddaren stå och ladda, den känner exakt hur läget är och kan inte ställa till något problem. Har väl den gröna lampan tänts går den bara på underhållsladdning och där kan den stå nästan hur länge som helst.
av Exquattro
XC60, jag hade en A4Q med S/S innan Volvon. Jag irriterar mej oerhört på att inte ha det på den nya Volvon. Drt känns så gammaldags. Det funkade super på Audin men jag provade även BMW när jag valde bil och den var inte lika smidig.
V50 2,4 bensin, konstigt fel

..Den vattenpumpen byttes för 14000 mil sed[…]

Hjulinställning

.. Tillbaka till verkstan och de säger att […]

Det låter som om Volvo håller fast vid[…]

Högt oljud ej från motor

oftast känner man inget glapp vid stilla st&a[…]