Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Boromir2k
Då har jag kört min V60 D6 i 250 mil under 2 veckor. Undrar om några andra av er som har den upplevt mina problem jag kommer att ta upp..

1. Nyligen har det strulat med kommunikationen mellan bilen och VOC-appen. Kan inte lite på den i något avseende. Uppdaterar inte, laddningen visar
fel, ibland kan den inte ens kontakta bilen. Den står kvar i en position på gps där jag var för en dag sedan..

2. Laddningen. Nyligen i kväll så slutade den ladda. I alla fall om man ser till lampskenet vid laddkontakten. Den LED-lapan lyser konstant grön nu, vilket
ska indikera fulladdat batteri. Vilket det inte är. Heller så visar inte displayen i bilen de fina grafiska indikationerna på att ström far genom kabeln till bilen. Heller inte någon mer effekt i batteriet trots laddning en timme. Tvättade bilen nyss, men det har jag gjort 2 ggr innan, efter att jag fått ut den.

3. Allmänt strul med förkonditioneringen när laddkabeln är i. Vare sig det är timer via VOC, eller direktstart via VOC eller inställt i menyn i bilen, så verkar den inte vilja starta. Okej då kabeln INTE är isatt i bilen.

Annars är det en pärla! :-)-)
Kan nu svara på mina egna frågor..efter viss konsultation med Volvo-folk.

Igår och idag har VOC fått ngra uppdateringar. Inga VOC fungerar helt okej. På banan under morgonen eller lördag.

Laddningen kan få hicka, tydligen (smäll man får ta med nya prylar?) Ställ bilen låst i en timme så går den i ett reset-läge. Laddning fungerar nu.

Laddkabel och förkonditionering....fortfarande struligt
Boromir2k skrev:Kan nu svara på mina egna frågor..efter viss konsultation med Volvo-folk.

Igår och idag har VOC fått ngra uppdateringar. Inga VOC fungerar helt okej. På banan under morgonen eller t
Skönt o höra att det inte bara strulat med min VOC. Fick svaret att der berodde på Iphone5 men det stämmer icke...
av epkax
Hej !
Haft min laddhybrid i 3 veckor nu, kört drygt 110 mil, fortfarande inte kört slut på första tanken (mest kört i Hybridläge).

Förkonditioneringen la av efter 2 dagar, men efter mjukvaruuppgradering funkar den via app och instrumentering.
Den fungerar fortfarande inte att starta via nyckel (har PCC) samt dieselvärmare går alltid igång då elen är ikopplad ?
Fick svar att detta skulle ha fixats vid mjukvaruuppgradering, men så verkar inte vara fallet.

Sedan har jag problem med iPod och USB, funkade en gång, men nu hittar inte Sensus grejerna överhuvudtaget, säger bara "Anslut iPOd" resp. "Anslut USB". Ser dock att USB strömmatar.

Någon annan med liknande problem ?

Thomas
Hej!
Det som jag stött på är gnissel vid inbromsning. Typ som att du fått en sten mellan bromsskivorna och bromsoket! Men detta ligger i vid inbromsning för återladdning. Uppfattar dock bara detta gnissel vid låga farter.
Sedan har jag även fått upp "Service på Klimatanläggningen"! Dock inget som jag upplever som något fel. Tror att det är något mjukvarufel. Detta väntar jag på att fixa vid första servicen vid 250 mil!

Thomas problem har jag inte stött på. Har anslutit usb till navigeringen för uppladdning av fartkamra varnare. Detta var superenkelt att ladda in. Annars ansluter jag Iphonen via bluethoot och där har jag aldrig upplevt någon störning!

Fredrik
av epkax
Hej,
Service av AC är åtgärdat med ny mjukvara.
De flesta problem rörande förkonditionering är också åtgärdade i mjukvara.
Jag uppdaterade min mjukvara den 18/2.
Mitt problem med iPod:en fixade sig med ny kabel (USB->Ipod).
Har också upplevt gnisslande bromsar, men det beror nog på att dom inte används lika flitigt som på en "vanlig" bil, men det försvinner efter lite körande.

Thomas
Hej!
Vi har ett problem med våran V60 D6 startbatteriet har laddats ur några gånger, de likheter som jag kan komma på är att bilen har stått på laddning med schemalagd laddning och inte använts på 3-4 dagar. Senast idag var den död, jag fick ett meddelande på voc igår att larmet hade utlöst men jag var så långt från bilen att jag inte kunde göra något och när jag kom till bilen idag så var den helt död och ett relä i laddaren klickade då har den stått i 3 och en halv dag.

Är det någon annan som har haft det problemet?

Ett problem som följer med när man inte har någon ström i 12v batteriet är att man inte får upp någon annan dörr än förardörren

/Martin
martinmp777 skrev:Hej!
Vi har ett problem med våran V60 D6 startbatteriet har laddats ur några gånger, de likheter som jag kan komma på är att bilen har stått på laddning med schemalagd laddning och inte använts på 3-4 dagar. Senast idag var den död, jag fick ett meddelande på voc igår att larmet hade utlöst men jag var så långt från bilen att jag inte kunde göra något och när jag kom till bilen idag så var den helt död och ett relä i laddaren klickade då har den stått i 3 och en halv dag.

Är det någon annan som har haft det problemet?

Ett problem som följer med när man inte har någon ström i 12v batteriet är att man inte får upp någon annan dörr än förardörren

/Martin
Detta har med största sannolikhet inget med hybridfunktionen att göra utan är samma problem som diskuterats under följande tråd: Låg spänning mjukvarufel (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 47#p781052) så åk du in till din handlare om kräv en uppdatering av programvaran.
Momentum skrev:VOC verkar generellt vara en premiumtjänst, något man lita på i ur och skur, eller?
VOC är en helt fantastisk tjänst som jag använder dagligen, som Volvo, vad jag vet, är väldigt ensamma om. Visst ligger den ibland nere, det kan jag inte förneka, men vilken internettjänst gör inte det... och i detta fall lever jag gärna med det eftersom nyttan är så hög. Att Martin har strul med batterispänningen har inget med VOC att göra och det är inget fel i VOC som gör att Martin inte når sin bil utan felet är att annan programvara strular. Vi ska bara vara glada att det inte är "Pyttemjuk" som utvecklar programvara till Volvo...
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&h[…]

Jag har besiktigat på samma station sedan 19[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]