Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Beror på hur viktig förbrukningen är. T4 går oväntat bra även utan Polestar. Och den är mycket snålare. Men medan T4 är en bra vardagsmotor så är det ju liksom inget direkt drag i den. Det är det i T5. Men måste provköras för att känna skillnaden... T5 är ju rätt ovanliga begagnade vilket kan göra att de blir attraktiva. Du får sannolikt ingenting för Polestar när du säljer bilen sen... T5 lär du får mer för än T4.../PH
av EddyBaggio
perhall skrev:Beror på hur viktig förbrukningen är. T4 går oväntat bra även utan Polestar. Och den är mycket snålare. Men medan T4 är en bra vardagsmotor så är det ju liksom inget direkt drag i den. Det är det i T5. Men måste provköras för att känna skillnaden... T5 är ju rätt ovanliga begagnade vilket kan göra att de blir attraktiva. Du får sannolikt ingenting för Polestar när du säljer bilen sen... T5 lär du får mer för än T4.../PH
Ja det är verkligen svårt att hitta en T5:a begagnad, finns bara EN R-designs T5a på blocket. Det blir kanske att beställa en ny och hoppas på bra rabatt. 10-15% mot listpris borde väl funka?
Användarvisningsbild
av crumpets
Se till att provköra först bara! Många är missnöjda med T5:ans karaktär. Lågt bottendrag och trist linjär karaktär i övrigt har det klagats på. En sån motor behöver inte vara trist, men det faller inte alla i smaken. Därför borde du nog se till att kolla så du uppskattar den själv först.
av EddyBaggio
crumpets skrev:Se till att provköra först bara! Många är missnöjda med T5:ans karaktär. Lågt bottendrag och trist linjär karaktär i övrigt har det klagats på. En sån motor behöver inte vara trist, men det faller inte alla i smaken. Därför borde du nog se till att kolla så du uppskattar den själv först.
Det svåra är ju att få tag i en T5a att testa dock.

Manuell eller PS då? :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Det beror också på preferens tyvärr :) Den manuella lådan tycker vissa är slapp och intetsägande, andra gillar den. Vissa tycker PS är karaktärslös och osportig medan andra tycker den är helt ok. Jag tror i slutändan att det handlar om hur mycket sport man vill ha i sin vardagsbil.
Man läser betydligt fler som hyllar T4 än T5 t.ex. men det är svårt att säga vad det innebär. T5 är dyrare, kanske är folk mycket hårdare i sin kritik mot den eftersom de väntar sig mycket mer av den, medan T4 som är förhållandevis billig istället imponerar med hur mycket man får för pengarna.
av Tobbe1977a
Varför inte istället satsa på en T3 då som är billigare än vad T4 är. Skiljer 30 000:- i nypris, skiljer dock inget mer än antalet hästar. Köp en PPC box från BSR till din T3 så har du en ökning på dryga 29% och ca 200 hästar.
av EddyBaggio
Tobbe1977a skrev:Varför inte istället satsa på en T3 då som är billigare än vad T4 är. Skiljer 30 000:- i nypris, skiljer dock inget mer än antalet hästar. Köp en PPC box från BSR till din T3 så har du en ökning på dryga 29% och ca 200 hästar.
Jag känner mig lite tryggare om jag får ha kvar Volvos garantier, men jag kan absolut köpa ditt tänk. :)
av perhall
JE Jr skrev:Nja, T3 har väl annan slutväxel som gör den slöare/snålare jmf med T4
Det stämmer, kanske inget för den som funderar på en T5 mao.

Kanske bidrar det till besvikelsen med T5 också att den bär det klassiska namnet "T5" som ju alltid varit en femcyl toppmotor tidigare... nu är det en tvålitersfyra

Det är verkligen väldigt ovanligt med T5 och det gäller även XC60, V70 och S80 där den ju också finns. Jag har sett en S80 T5, en XC60 T5 och aldrig en V70 T5... i senaste generationen, då går jag ändå ofta och kollar bak på bilar:)
PH

Det är för att ingen använder den.[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]