Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
Hej.

Står i begrepp att byta bil och köp av en XC 60 T6 lockar starkt, drar dock en hel del husvagn och funderar på hur bra det fungerar jämfört med en D5.
Tror väl inte själva körningen blir någon större skillnad det är ju samma vrid i båda motorerna, oroar mig mer för bränsleförbrukningen.
Någon som drar en stor boggievagn på 2 ton och har någon erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
av skyrazer
Min erfarenhet från att ha dragit båtar i alla möjliga storlekar är att välja diesel före bensin alla dagar i veckan när du drar.
Har svårt att tänka mig att du hittar bottendraget på samma sätt i T6:an som i D5:an även om dom peakar samma vrid på pappret.
T6:an är en underbar maskin den också men om du skall dra så ligger mitt val på D5:an :-)
av perhall
T6 drar givetvis mycket mer, dock är ju inte D5 AWD aut (om det är alternativet) särskilt snål, den har slagit rekord i att överträffa EU-mix i tyska tester:(.

Finns väl ingen situation där en T6 är långsammare än en D5...? Alltid minst lika mycket vrid och effekt...
PH
av Petzzon
Min tanke var att kanske skillnaden inte var så stor D5 har 440Nm från 1500rpm medans T6 har 440Nm från 2100 Rpm. men noterade att utväxlingen var densamma så finns ju risk att man får gå ner en växel för att kunna utnyttja fullt vrid.
Det kan jag leva med för att under övrig få slippa dieselknack och illaluktande avgaser :)
av perhall
För V70:n såg jag en kurva i det forumet och det finns inget tillfälle där D5 ger mer vrid och effekt än T6.../PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Finns väl inga T6 utan automatlåda ändå?

Riktigt lågt ner i varvtal är D5 starkare, men det är bara en bit i början på det körbara området.
av Petzzon
perhall skrev:T6 drar givetvis mycket mer, dock är ju inte D5 AWD aut (om det är alternativet) särskilt snål, den har slagit rekord i att överträffa EU-mix i tyska tester:(.

Finns väl ingen situation där en T6 är långsammare än en D5...? Alltid minst lika mycket vrid och effekt...
PH
Givetvis vill jag ha automat.

Nä bensinbilarna har ju oftast en mycket ärligare spec. Räknar med en skillnad på ca 3dl till vardags utan vagn.

Med vagn vill D5:an gärna ha minst 1,2 liter milen
av perhall
Eftersom priset knappt skiljer mellan D5 Aut AWD Summum och T6 (där allt detta ingår) skulle jag lätt välja T6.
Tror inte den får sämre andrahandsvärde heller, snarare lite bättre.
304 hk motor är riktigt schysst och har vunnit priser... mycket snabbare och tystare, men givetvis en del törstigare.
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inte kört så mycket tunga vagnar längre sträckor så jag kan inte ge några förbrukningssiffror, tyvärr.

Däremot är den stark som attans, och ännu bättre blir det ju med Polestar (480nm).

Fantastisk dragbil, har man bara ett ton bakom får man påminna sig själv att den hänger där annars kör man som vanligt vad det gäller hastighet och omkörningar. Med 2 ton så känns vagnen av men det drar på riktigt bra, vansinnigt stabilt dessutom.

Är det en 285 hk eller 304hk du funderar på (315 och 329 med polestar)? 315 hästaren är faktiskt starkare upp till 5000rpm än 329 hästarn.

Vi normal körning utan vagn ligger förbrukningen normalt sett mellan 1.0-1.25L/mil för mig. Mycket motorväg i momsad fart och en hel del korta körningar, i princip aldrig stadskörning.

/Martin
av Petzzon
Siktar på 304Hk men har inte för avsikt att köpa nytt, begagnat utbudet är dock nästintill obefintligt då jag dessutom vill ha R-design. Så lutar åt att det blir import istället

Detta har börjat hända min v70 -12.. b[…]

Som alltid när man får en felkod sparar[…]

Okej 😢 ja de tycker jag med

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]