Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Jag har haft min xc-60 inne på årlig service och då uppgraderas mjukvaran,Kan det ha gjort att överföringen av telefonbok och samtalslistan inte fungerar. Jag kan ringa upp och använda bluetoothfunktionen, men när samtalet är avslutat , så finns det inte kvar i "samtallistan" utan det står att den är tom. Vidare kan jag med knappsatsen i bilen ringa upp en abonnent, men det går inte att få över samtalsboken till bilen, utan numret måste slås in varje gång.
Beror detta på sevicen. Bilen är modåll 09, så detta var den sista fria servicen.
Eller kan det bero på att jag köpt en ny mobil och detta råkar sammanfalla med servicen. Om det är så att bilen inte stödjer min nya mobil som är en modern Sony, kan man på någort enkelt sätt i bilens system eller i telefonen synkronisera enhetarna mot varandra,

Viamenyn i bilen går det inte, Omprogrammering av bilens mjukvara? eller kanske via telefonen?
Undrar en glad pensionär
Ulf
Jag såg i min S60 -13 att det fanns något i menyn där man laddade över sina kontakter från telefonen.
Kommer inte ihåg exakt var dock. Men oavsett så borde ju senaste samtal ligga kvar.
I ärlighetens namn så är jag inte så imponerad av volvos mobila lösningar. Dom har långt kvar innan dom kan kalla det premium.
av hk1971j
Har f.n en V70D3 MY11 (snart XC60 R) :D

Men, jag har haft en del strul med mobil och synk av samtalslista (uppringda, missade o.s.v)

Hade en Iphone 4 (då med IOS 5) som fungerade riktigt bra.

Senare en Samsung Galaxy S2 som fungerade bra, men det var innan uppdatering av Android OS till version 4.0 kom ut.

Har nu en Galaxy S3 som fungerar perfekt (kör Android version kallad Jeally Bean)

Summerat: Tror dels det beror på din telefon och villken version av operativsystem du har där kanske Bluetooh har uppdaterats o.s.v samt även kombinationen av din mjukvara i bilen.

Enklast är för att testa om det är din mobil kanske är att låna någon bekants och se om samma problem kvarstår?
av Ulf13
Hej
Tack för svaren
jag provade med en likadan Xperia Go med inte den senaste mjukvaruversionen som jag (dumt nog ) hade uppgraderat till, Då funkade både överföringen av telefonlistan och telefonboken.
Vad gör man ,,ska man degradera telefonen till den tidigare versionen om det nu går , eller går det att enkelt uppgradera bilen till den senaste Androidversinen ,utan (stora)kostnader?
Ulf
av hk1971j
Ulf13 skrev:Hej
Tack för svaren
jag provade med en likadan Xperia Go med inte den senaste mjukvaruversionen som jag (dumt nog ) hade uppgraderat till, Då funkade både överföringen av telefonlistan och telefonboken.
Vad gör man ,,ska man degradera telefonen till den tidigare versionen om det nu går , eller går det att enkelt uppgradera bilen till den senaste Androidversinen ,utan (stora)kostnader?
Ulf
Hej Ulf.

Agående programvara för din bil så är det inte någon specific version för Android/IOS utan där handlar det om protokoll för t.e.x bluetooth streaming o.s.v.

vad jag avsåg var just in version av Android Operativ som säkert kan ställ till det lite. Där får man väl säga att för Iphone är livet lättare då man uppgraderar Operativ rätt av på en plattform och inte som för Android där det finns en hel del varianter av versioner som en biltillverkare skall ta hänsyns till.

Angående att degradera sin telefon för Android, visst går det, men inget jag rekomenderar att Du ger dig på för då kanske andra funktioner blir lidande ;-//
av MrNorth
Hugger denna tråd för att höra mig för om någon annan har råkat ut för det som hände mig i morse (i rusningstrafiken givetvis)

Spelade en playlista på spotify igår kväll (med inställningen shuffle både i spotify och sensus). I morse när jag kommer in i bilen trycker jag på ok för att koppla ihop bil och telefon (ibland gör den detta helt automatiskt och ibland inte). Sen börjar musiken spela,och efter 3 spår står det bara "streaming"i displayen och en stop-symbollängst ner (fylld fyrkant). Va fan tänker jag,går in i menyn och nu är shuffle bortkryssat,och HUR JAG ÄN BÄR MIG ÅT kan jag inte få musiken att spela igen via rattkontrollen.Så det blev bara till att trycka på "Radio"ochnjuta av nån skränig hip-hop på p3 istället.Aldrig att jag börjar gräva i fickan efter telefonen på en trefikig motorväg i rusningstrafiken,livsfarligt.

Tyvärr har jag inte play/stopknappar på handsfreemen jag kan ju tycka att den kunde åtminstone börja spela min playlista igen när jag trycker på skip.Nejdå,den hade tvärstannat...

Nån som kan instämma,har lösning på problemet etc?

Ytterligare en anledning till varför jag hellre hade sett en sonos controller liknande lösning där man kunde browsa playlists, göra play/stop etc... istället för den ytterst begränsade interaktivitet som Bluetooth ger, i detta fall kombinerat med en bugg som tog bort shuffle...

Vänligen
S
av chrand
MrNorth skrev:Hugger denna tråd för att höra mig för om någon annan har råkat ut för det som hände mig i morse (i rusningstrafiken givetvis)

Spelade en playlista på spotify igår kväll (med inställningen shuffle både i spotify och sensus). I morse när jag kommer in i bilen trycker jag på ok för att koppla ihop bil och telefon (ibland gör den detta helt automatiskt och ibland inte). Sen börjar musiken spela,och efter 3 spår står det bara "streaming"i displayen och en stop-symbollängst ner (fylld fyrkant). Va fan tänker jag,går in i menyn och nu är shuffle bortkryssat,och HUR JAG ÄN BÄR MIG ÅT kan jag inte få musiken att spela igen via rattkontrollen.Så det blev bara till att trycka på "Radio"ochnjuta av nån skränig hip-hop på p3 istället.Aldrig att jag börjar gräva i fickan efter telefonen på en trefikig motorväg i rusningstrafiken,livsfarligt.

Tyvärr har jag inte play/stopknappar på handsfreemen jag kan ju tycka att den kunde åtminstone börja spela min playlista igen när jag trycker på skip.Nejdå,den hade tvärstannat...

Nån som kan instämma,har lösning på problemet etc?

Ytterligare en anledning till varför jag hellre hade sett en sonos controller liknande lösning där man kunde browsa playlists, göra play/stop etc... istället för den ytterst begränsade interaktivitet som Bluetooth ger, i detta fall kombinerat med en bugg som tog bort shuffle...

Vänligen
S
Även en spellista som man spelar med shuffle kommer till sista låten.
Det har hänt mig också. Då har jag fått markera en ny låt allternativt byta spellista och starta igen.
av MrNorth
chrand skrev:
Även en spellista som man spelar med shuffle kommer till sista låten.
Det har hänt mig också. Då har jag fått markera en ny låt allternativt byta spellista och starta igen.
Är inte meningen med shuffle att den ska slumpmässigt spela låtar ända tills man aktivt säger stopp?

Antar att du menar att du måste plocka upp telefonen, slå in din pinkod, leta upp spotify och börja fibbla med den? Inte så kul när man kör bil, kan ju tycka att Volvo som är så extremt noga med säkerheten inte kunde göra bättre på denna punkten, absolut största anledningen till trafikolyckor är ju när föraren börjar göra annat än att köra bil, och jag känner mig extremt trafikosäker om jag måste börja gräva efter telefonen djupt i jeansfickan och börja fibbla med den när jag borde ha ögonen på vägen/alternatvt ett öga på vägen, ett på lcd-displayen.

hoppas absolut volvo kommer med en sensusuppdatering som gör att man kan styra sin media/musik även med rösten

musik-spotify-låtlista-melodifestivalen-blanda-spela (hur enkelt som helst, egentligen). Men det föutsätter att man struntar i den meningslösa blåtandsstreamingen och kör ex wifi i bilen och bygger en riktig spotifycontroller likt sonos... för att få den ökade funktionaliteten.

En av anledningarna till att jag är så "på" att volvo fortsätter uppdatera sensus, för det finns SÅÅÅ mycket att lägga till här och förbättra.

KOM IGEN VOLVO, DET ÄR 2013!!!! Denna typ av begränsad blåtandskontroll hade vi för 5 år sen...

/S
Användarvisningsbild
av Momentum
MrNorth skrev:
En av anledningarna till att jag är så "på" att volvo fortsätter uppdatera sensus, för det finns SÅÅÅ mycket att lägga till här och förbättra.

KOM IGEN VOLVO, DET ÄR 2013!!!! Denna typ av begränsad blåtandskontroll hade vi för 5 år sen...

/S
Med tanke på hur mycket meck det är med alla olika telefoner och olika versioner av SW fungerar det bra tycker jag

Då det gäller Sensus så - bara att uppgradera så får du din röststyrning

Sensus Connected Touch
http://www.youtube.com/watch?v=DBU2jCrV1ds
av MrNorth
Momentum skrev:
Med tanke på hur mycket meck det är med alla olika telefoner och olika versioner av SW fungerar det bra tycker jag

Då det gäller Sensus så - bara att uppgradera så får du din röststyrning

Sensus Connected Touch
http://www.youtube.com/watch?v=DBU2jCrV1ds
Nja varför skulle jag betala ytterligare 10-15000 kr för att få touchscreen? Finns väl ingen anledning till att inte den existerande sensus kan byggas ut med ett plugin för exempelvis spotify?

Och varför skulle det vara "meck" med olika telefoner? Problemet med android är väl att innan 4.0 eller nåt så var inte BT 4.0 korrekt implementerat? Och windows phone har varit så litet att de inte brytt sig, Iphone har funkat hyfsat bra från början pga att de har gjort en någorlunda bra implementation av BT... Man ska inte skylla tekniken på dåliga programmerare heller...

Jag tänker såhär, dagens VOC app byggs ut så att den kan accessa ditt spotify-bibliotek (exempelvis). Sen snackar den med sensus via blåtand eller wifi, tror att bt blir det billigaste och enklaste. Sensus tar emot info om playlists etc visar detta i menyn och skickar kommandon via denna "länk".

Borde inte bli vare sig dyrt eller komplicerat. Det är ju exakt så sonos fungerar idag. Enda skillnaden är att din telefon inte blir fjärrkontroll som i sonos fall utan endast en proxy. Fjärrkontrollen blir sensus i bilen med voice och rattfjärr.

Förstår i ärlighetens namn inte varför Volvo gör som de gör med "connected touch"... vad vinner man över den lösning jag föreslog ovan? Lådan kanske är bra för att utöka bilen med wifi-funktionalitet, men finns i min mening ingen anledning att pyssla med touc-skärmar när du har rattkontroller. Testade idag och jag når inte ens skärmen när jag sitter i normal körposition...

Har jobbat som IT-konsult i snart 20 år, med ett antal år inom fordonsindustrin, dock inte (tyvärr) med infotainment.

Nej Volvo, här fattar jag inte vad ni sysslar med. Bygg istället vidare på sensus 3.0, den är inte så gammal (kom väl MY12 eller nåt)...

Vänligen
S

Har läst lite om era oljebyte bekymmer. Verka[…]

Relä luftpump 850

Sitter en plastkåpa under kylaren, en skruv […]

Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]