Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AxelF
Har en 14-dagar gammal V60 med Dieselvärmare som började klabba igår. När man startar den "direktstart" slår den till för att 2sek efter omedelbart slå ifrån, den gör alltså ett försök på att starta, misslyckas och förblir avstängd. Samma sak händer på direktstart från bilen, timer eller från Iphonen via VOC.

Pratade med verkstan tidigare och dom menade att det kunde vara allt från för många start o stop under en viss tid till att den skulle vara fysiskt trasig. Den meddelar service för värmaren på info displayen också. Verkstan tyckte vi kunde börja med att nolla felkoderna då det ibland kunde hjälpa.

Innan jag körde in till Volvo kom jag på att min iSoft loader från RICA även den kan nolla felkoder. Koppla in den till bilen, nolla felkoderna och vips så funkar värmaren som den ska igen.

hmmm..... ??:-/

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av Doffen
Om det er for mange feilstarter så vil varmeren blokkere for start. Derfor ser du at lampen slukker etter 2 sekunder.
Når du så sletter feilkodene så vil varmeren prøve på nytt.
Om det skjer igjen så er det en fysisk feil på varmeren, og da er verksted neste tur
Användarvisningsbild
av HakanJ
Nu när du fått igång den så låt den gå minst 30min för att rensa brännaren. Det här är ett välkänt problem speciellt när man åker VW Caddy.
Har frågat på Volvo om det här men dom "känner inte till problemet"

När vi framåt senvintern kommer till temperaturer mera på plus sidan så kommer jag att ställa av värmaren för autostart för att hindra den att starta vid för hög temp med kort drifttid. Att kunna stänga av autostart är en mycket bra finess på Volvo.
av AxelF
HakanJ skrev:Nu när du fått igång den så låt den gå minst 30min för att rensa brännaren. Det här är ett välkänt problem speciellt när man åker VW Caddy.
Har frågat på Volvo om det här men dom "känner inte till problemet"

När vi framåt senvintern kommer till temperaturer mera på plus sidan så kommer jag att ställa av värmaren för autostart för att hindra den att starta vid för hög temp med kort drifttid. Att kunna stänga av autostart är en mycket bra finess på Volvo.
Ok, ska dra igång den och låta den gå en halvtimme.

En fråga ang autostart. Är inte dieselvärmaren allt vad som finns
I form av hjälpvärme? Stänger man av autostart så lär det ju dröja 7 svåra år innan det blir nån värme i bilen på morgonen. Eller?
Användarvisningsbild
av Perra83
Lite längre tid tar det men vet du att du ska åka så startar du värmaren via mobilen och låter direktstarten va på när du är inne och handlar eller så. Bara värmaren får gå en längre tid. Batteriet är enkelt att ladda :wink:
av zizou75
Jag var inne med min förra veckan för samma sak faktiskt, han visste inte varför den låst sig i det läget men han trodde att den hade blivit för varm vid något tillfälle och slagit ifrån. Varför den blev för varm trodde han berodde på att de kommit luft i systemet som ska kyla den och därför överhettat :???: Om det fungerar på detta sätt har jag ingen aning om men nu fungerar det ialla fall igen och jag hoppas att de fortsätter så. Felkoden nollades också såklart.
Användarvisningsbild
av HakanJ
Perra83 skrev:Lite längre tid tar det men vet du att du ska åka så startar du värmaren via mobilen och låter direktstarten va på när du är inne och handlar eller så. Bara värmaren får gå en längre tid. Batteriet är enkelt att ladda :wink:
Helt rätt.
Perra83 skrev:Batteriet är enkelt att ladda
Inte om man bor i lägenhet.
Användarvisningsbild
av Perra83
StringerBell skrev:
Perra83 skrev:Batteriet är enkelt att ladda
Inte om man bor i lägenhet.
Nej det kan försvåra lite :( Det är lite jobbigt att behöva plocka ur batteriet för att ladda...
Användarvisningsbild
av HakanJ
Visst kan det bli problem då med laddningen. Men då skulle jag ta bort autostart och starta med appen innifrån lägenheten eller direktstarta när jag kommer till bilen och låta den gå minst 15 min om resan är så lång. Är den kortare så blir det ju samma sak som om den stod i auto o då får man väl se vad som händer :(

Inte så funktionell teknik det här med dieselvärmare............ men skööönt när den går :D
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]

Ok, då antar jag att det bara är att pl[…]