Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SuperEpon
Har haldex (gen4) samma drivkraftsfördelning vare sig man åker framåt eller bakåt?

Parkeringen längs gatan där jag bor plogas inte öht på vintern (för det står bilar där hela tiden) och nu börjar snövallarna bli ganska höga när man ska backa in.

Har märkt att bilen (XC60 AWD MY10) har väldigt mycket lättare att ta sig ur parkeringsrutan när man kör ut och väldigt svårt när man backar in.
Oftast när man backar in så börjar vänster fram slira (när man ska klättra över snövallen) men hur mycket jag än gasar så får jag aldrig tillräckligt mycket drivkraft på resterande däck för att orka flytta bilen bakåt, utan jag får ta sats (gunga in) för att komma in, bilen "känns" väldigt framhjulsdriven...

När jag däremot ska köra ut igen (även när snövallen byggts på ytterligare av nattens plogning) så är det bara att vrida ratten dit man ska och trycka på gasen så tuggar den sig fram utan bekymmer.

Jag har provat med DSTC på/av men märkte ingen skillnad när jag backade. När jag skulle framåt däremot fungerar det oftast bättre att ha den urkopplad...

Ska det vara så? :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag får iallafall fyra rivmärken om jag startar hastigt och backar på blankis, så det driver iallafall på alla fyra men jag vet inte 'hur'.

Kanske är du försiktigare på gasen vid inbackning än utkörning, om det spelar roll för styrnigen?

/Martin
Användarvisningsbild
av bjornw
Har varit i påtagligt knepigare situationer än den du beskriver och det har aldrig varit något problem med drivning bakåt (eller framåt).
Däremot är bilen rätt mycket lättare bak än fram (nästan 300kg) med konsekvens att den lättare flyter på snön när man trycker in baken först och därför inte driver lika bra.
En annan sak som kan påverka är att Haldex inte låser lika hårt om du har snedställda hjul (för att tillåta olika fart på axlarna), har du framhjulen rakt låser den hårdare.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kom förresten på att jag ju backade mig ur dessa spår för ett år sedan när jag inte kom framåt längre.

Bild

Bilen stod ganska djupt kan man väl säga.....

Bild

/Martin
av SuperEpon
Ah, jag förstår. Ibland saknar man den där knappen som det står "DIFF LOCK" på ... :)
Skulle faktiskt vara kul att prova lite riktig offroad med bilen för att se vad den egentligen klarar. Men tyvärr är man ju lite för rädd om lacken (och allt annat för den delen) för att våga prova, men det ser ju ut som du tog dig fram hyfsat bra, Martin! :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har också backat mig ur leriga spår, med släp över raserad stenmur och upp i diverse högar och jag vet inte allt. Inga problem. XC70 har kanske lite mer vikt bak? Den har ju annorlunda form.
Användarvisningsbild
av bjornw
XC70 är faktiskt än lättare bak, 41/59 mot 43/57 för XC60.
Allt enligt Teknikensvärld, som har haft fel förr...

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]