Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hämtade ju min XC 60 Drive -10 i går och slogs av hur dålig värme det är i den.

När vi körde de 80 milen :) hem så var det som om den inte orkade hålla rutan tillräckligt varm för att smälta isen och hålla rutan ren.

Jag tycker också att det är alldeles för kallt i den. Fläkten går aldrig på max även om jag vridet upp reglagen till max.

Så hittade jag denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=61805

Kan det vara samma problem jag har? Har i alla fall pratat med säljaren (firma) och det är bara att köra den till Volvo så får dom titta på problemet.
av s6025t
Har du extravärme i av eller auto? är den avstängd blir det inte mycket värme i bilen en diesel alstrar inte mycket värme utan behöver hjälp av bränslevärmaren för att hålla värmen
av trasker
Får kolla det. Jag tycker att det är så jäkla dåligt drag i fläkten också.

Kollar det i morrn....
av mikebike
s6025t skrev:Har du extravärme i av eller auto? är den avstängd blir det inte mycket värme i bilen en diesel alstrar inte mycket värme utan behöver hjälp av bränslevärmaren för att hålla värmen
Min klarar av att hålla temperaturen i -18 utan dieselvärmare.
Användarvisningsbild
av skyrazer
mikebike skrev:
s6025t skrev:Har du extravärme i av eller auto? är den avstängd blir det inte mycket värme i bilen en diesel alstrar inte mycket värme utan behöver hjälp av bränslevärmaren för att hålla värmen
Är du helt hundra på det? Alla dieselbilar (volvo) tillverkas med en bränslevärmare för den nordiska marknaden mig veterligen?
Körde farsans V70 -07 till bilia för en reparation av värmaren och den hann aldrig bli varm på de två mil jag körde den då. Då var det -12 grader ungefär.
Skillnad när den var nyservad och fungerande, då tog det bara ett par kilometer för den att bli varm.

Till topic: Jag skulle be bilia kolla så att glödstiftet och fläkten i värmaren fungerar som det skall, kvaliteten har ju vart...sådär... fram till nu nyligen och det finns en rep. sats att köpa som byter ut bristfälliga komponenter.
av trasker
Tack för all info.

Dieselvärmaren var avslagen och jag har nu slagit på den. Det är ca -10 ute och det gjorde skillnad, körde dock bara några kilometer med den på så jag vet inte hur stor.

Ska testa lite i helgen och se, om det inte är som det ska vore det ju bra att få detta åtgärdat på garanti.

Tack för svar så långt....
av mikebike
skyrazer skrev:
mikebike skrev:
Är du helt hundra på det? Alla dieselbilar (volvo) tillverkas med en bränslevärmare för den nordiska marknaden mig veterligen?
Ja, det är jag hundra på eftersom värmaren var trasig förra Julhelgen.

De flesta andra dieselbilar (inte Volvo) saknar f.ö. bränslevärmare.
Användarvisningsbild
av skyrazer
mikebike skrev:Ja, det är jag hundra på eftersom värmaren var trasig förra Julhelgen.

De flesta andra dieselbilar (inte Volvo) saknar f.ö. bränslevärmare.
Bara att gratulera! V70:n klarade det som sagt inte lika väl...
Många bilar har värmaren men saknar tiduret, medan t. ex. en del importer saknar den och därför inte blir varma på vintern, egen erfarenhet :)
av petherf
Så summa somarum av denna tråd blir att man ska köra med extra värmaren på auto? på vintern
Har den av och tills nu har jag inte haft något besvär med kall bil.

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]