Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olsin
Jag har råkat ut för ett delikat dörrfrysningsproblem på min XC60 -12 med keyless drive.

När det är minusgrader så verkar något frysa i förardörren och det är lite beroende på vilken sida om dörren jag befinner mig och huruvida dörren är låst eller inte.

Utifrån och låst - Bilen låses upp och dörren öppnar när jag drar i handtaget
Utifrån och olåst - Dörren öppnas inte, dvs ungefär som om bilen är låst och ingen nyckel är närvarande.
Inifrån och låst - Dörren låses upp vid första draget i handtaget. Vid andra draget händer inget, dvs dörren är fortfarande stängd.
Inifrån och olåst - Inget händer oavsett hur mycket man drar i handtaget.

Om jag åker omkring i 10-15 minuter så verkar det tina upp så mycket så att problemet är borta, men om jag ska ta mig ur bilen innan den tinat så krävs det minst OS-silver i gymnastik för att ta sig ut ur bilen, eftersom jag har en barnstol i höger framsäte. Nu har jag dock upptäckt en workaround som löser problemet tills jag fått varmtorkat bilen. Om jag låser bilen inifrån, vevar ned rutan, håller i nyckeln i samma hand som jag sträcker ut och drar i ytterhandtaget så öppnas dörren. Inte världens smidigaste lösning men man slipper krypa genom bilen för att ta sig ut.

Jag har varit i kontakt med den lokala volvoverkstaden och de gissade på kondens som fryser då det endast uppstår vid minusgrader. Jag ska parkera bilen i ett varmt parkeringshus i morgon i en 12-15 timmar och förhoppningsvis torkar eventuell kondens inne i dörren och problemet är ur världen, men vem vet.

Är det någon som varit med om nått liknande?
av daro
Har haft liknande problem fanns en om detta då .jan-feb 2012

Modifiering av nått inne i låset..

samt uppdatering mjukvara keyless , can buss,
Fick nyckel kan ej hittas i displayen
av xerys2012
Alltså, jag säger det igen. Detta forum är ju GULD!! Dels mycket nyttig information och bra lösningar på problem. Sen är det ju oerhört underhållande läsning oxå!!

Hade velat se dig klättra ut på pass sidan eller när du vevar ner rutan, sticker ut kontrollen o öppnar dörren så. :lol:

Volvo 2013, PREMIUM!!
Användarvisningsbild
av Nitte
Har också fått problem med min Keyless nu när vintern kommit även till Skåne. V60 -13 250mil. Dock inte så allvarliga som olsin. Går inte att öppna eller låsa utifrån när man tar i hantag eller touchar "knappen". Började på förardörr sedan på vä pass dörr. Nu till och från på olika dörrar. Säkert med fukt/kyla att göra. Nyckeltryck funkar ju , men blir ju inte mkt till Keyless då..... Får bli ett besök på verkstaden snart. Lite synd på så ny o fin bil
av ForestC
Nitte skrev:Har också fått problem med min Keyless nu när vintern kommit även till Skåne. V60 -13 250mil. Dock inte så allvarliga som olsin. Går inte att öppna eller låsa utifrån när man tar i hantag eller touchar "knappen". Började på förardörr sedan på vä pass dörr. Nu till och från på olika dörrar. Säkert med fukt/kyla att göra. Nyckeltryck funkar ju , men blir ju inte mkt till Keyless då..... Får bli ett besök på verkstaden snart. Lite synd på så ny o fin bil
Samma här... V60 -13, 600 mil - omöjligt att låsa upp med Keyless när vintern har kommit.
Användarvisningsbild
av olsin
Dags för en liten uppdatering.

I fredags lät jag bilen stå i ett P-hus vid Malmö C (det nya på Bagers plats) från kl 0745 till 2330. Tyvärr så var temperaturen i P-huset bara 6 plusgrader, så jag vet inte om jag lyckats torka upp bilen tillräckligt. Om någon känner till ett varmare P-hus i Lund eller Malmö som är nära någon järnvägsstation mottages tips med tacksamhet.

Problemen kvarstår, men öppningsproceduren har blivit mer utvecklad. Jag försöker alltid öppna dörren innan jag stängt av motorn och funkar inte det, så låser jag bilen, vevar ned rutan och sträcker ut nyckeln för att öppna dörren. Anledningen till att jag har motorn igång är att tändningen slås annars av när jag öppnar dörren och då måste jag slå på tändningen för att få upp rutan igen.
Användarvisningsbild
av olsin
Ska vi ta en slutuppdatering i ärendet.

Lagom till jul fick vi varmgrader här i Skåne och det höll i sig ett tag och det verkar som om dessa grader lyckats torka upp kondensen. Vi har haft minusgrader mer eller mindre konstant i 2-3 veckor nu och varken jag eller frun har behövt kräla ut eller vifta med nyckeln utanför bilen för att komma in/ut.
av Bonlo
olsin skrev:Ska vi ta en slutuppdatering i ärendet.

Lagom till jul fick vi varmgrader här i Skåne och det höll i sig ett tag och det verkar som om dessa grader lyckats torka upp kondensen. Vi har haft minusgrader mer eller mindre konstant i 2-3 veckor nu och varken jag eller frun har behövt kräla ut eller vifta med nyckeln utanför bilen för att komma in/ut.
Problemet kvarstår vid kallare klimat och det är inget ovanligt problem du stött på. Det finns en rapport om detta där uppsmörjning dörrlås, borttagning av ett litet plastlock + infettning löser problemet. Likaså finns en till rapport där man lägger en tejpbit vid listen så vatten inte tränger in. Åk till din lokala volvoverkstad och få det fixat för jag garanterar dig att problemet kvarstår nästa gång det blir kallare väder.
av Solem
Hej,

jag har samma problem på min XC60. Har kommit och gått under de senaste 2-3 månaderna. Dock funkar det för min del med att hissa ner rutan och öppna med handtaget. Använder jag handtaget inifrån händer inget. Dock känns det inte som att något lossnat eller liknande så det måste ha varit något som frusit.

Det var ett tag sedan denna tråd uppdaterades, har någon kommit på någon lösning för det?

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Trasig Renault Scenic

När jag skaffade min R19 bodde jag i Ume&arin[…]

Dina frågor kan du också pröva […]

För vissa bilar kan man. Det gick för mi[…]