Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
I helgen tändes avgasreningslampan och OBD2 utläsningen säger P2177 - System Too Lean Off Idle (Bank 1). Bilen har nu gått exakt 2000 mil enbart på E85. Jag bokade tid idag hos Rejmes i Norrköping och var beredd på "Prova att tanka bensin". Men till min förvåning kom inte den uppmaningen. Det ska bli intressant att höra vad de säger om saken.
Användarvisningsbild
av Guru
När tankade du senast och hur har du kört sedan dess?
av MattiasD
När felkoden kom var tanken nästan tom (i söndags), så jag har tankat en gång (E85 också i söndags) efter felkoden och snart kört 20 mil på den tanken.

Hur fungerar det med felkoder, om felet försvinner tex nytt bränsle (om det nu var bränslet), eller att adapteringen gått fel, läker felkoden? Eller måste felkoden nollas via OBD2?

Jag har tid den 4:e på Rejmes.
Användarvisningsbild
av Guru
Fick inte meddelande om "svar i tråd" förren nu, konstigt...

Misstänkte att det var precis efter tankning men nu var det ju precis tvärtom. Men du har ju tid i morgon så dom löser det säkert. Svårt att komma med något konkret när man bara har OBDII felkoden att gå på.
av MattiasD
På nåt vis är det typiskt - påväg till Rejmes imorse slocknade avgasreningslampan. Rättare sagt, när jag startade bilen imorse var lampan släckt. Men jag lämnade in bilen ändå eftersom jag passade på att anmärka på lite mer saker. Nu ringde serviceteknikern och han hade nollställt adaptionen för den hade misslyckats. Egentligen bergiper jag inte resonemanget. Jag menar, jag trodde motorn alltid strävade mot lamda 1. Men det verkar ju som motorn kan "ge upp"? eller? Men vi får hoppas det hjälpte och att det alltså är ett mjukvaruproblem.

Inget snack om att tanka bensin :)

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]