Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Efter att ha läst tråden om 150 mil med DRIVe-automat känner jag att jag måste kolla runt lite bland andra renodlade stadsförare som kör med diesel-automater.

Bilen jag kör är en MY12, Volvo V60 DRIVe AUT, med Momentum, VOC och timer för värmare som jag försöker använda åtminstone 3 ggr i veckan.

För mina pendlingsresor till jobbet rapporterar min VoC en förbrukning som sällan eller aldrig ligger under 7,5l/100km. Det är inte ovanligt med förbrukningar på uppemot 12,5 l/100km. Vilken del av detta intervall man hamnar i hänger självfallet mycket ihop med hur många stopp och starter man tvingas till. Jag bor i Stockholms innerstad och åker från västra delen (Essingen) till östra delen (Östermalm), en sträcka på ungefär 8-9 km beroende på väg, som jag tillryggalägger på 20-30 min. Att jag inte kommer att kunna köra den på 5,1 som det står i stadskörning för bränsledeklarationen förstår jag givetvis, men jag kan någonstans känna att detta ändå är på tok för mycket givet alla förutsättningar. Jag har väldigt sällan AC:n igång så här års (avfuktning och motion någon gång i veckan), hälften av tiden stänger jag av fläkten för att få total tystnad i bilen då jag står still (vilket tillsammans med start/stopp-teknik är helt fantastiskt! :-)-) )

Men beträffande bränsleförbrukning verkar det ju helt klart finnas rum för förbättring. Jag kör extremt lugnt, släpper gasen så fort jag inser att det är rödljus som är på väg att slå om och det är ovanligt att jag behöver göra några hårdare inbromsningar. Jag accelererar löst/måttligt och växellådan håller kontinuerligt varvtalet mellan 1200-2000RPM.

Det verkar som att andra kan köra denna bilkonfiguration på väsentligt lägre siffror, dock kvarstår ju frågetecknet om det verkligen är karaktäristiska stadstrafik-resor som uppvisar denna låga förbrukning. Kanske är det en dåligt konfigurerad automatlåda som är boven i dramat, då jag hört folk med manuell låda köra ren stadskörning på 0,55 med V50.

På E4:an i 90 km/h lyckades jag köra bilen till ikea på ynka 3,9! Så nog kan bilen prestera men här rör det sig uteslutande om dåliga siffror i stadskörning.

Jag vill också passa på att lyfta frågan om vilket drivmedel man kör. Jag körde Preem ACP-diesel fram till senaste tanken, nu kör jag på Shell:s city diesel och min halvt vetenskapliga observation är att Shell har lett till 20-30% högre förbrukning. Dock skall detta ses mot bakgrund av generellt lägre temperaturer vilket naturligtvis också påverkar negativt.

Men dela gärna med er av era rena stadskörnings-förbrukningssiffror!

Tack

Vänliga hälsningar
/Cali
Har en S60 T4 Powershift och bor i en stooor Sydamerikansk stad. Mycket trafik, många köer och mycket start/stopp. Snittförbrukningen har legat på upp till 15,0l/mil men nu ligger den runt 12,5l/mil. Så du borde ligga långt under det.
Tack för info.

Åh, jag kan tänka mig att det är till och med värre ur kö-synpunkt än vad Stockholm är. Samtidigt blir jag lite förvånad över att du inte kör en T4F. Är man inte helt galna i Etanol där? Eller är det bara i Brasilien kanske. :shock:

Nu är ju knappast 12,5 något snitt utan snarare maximal. Men att säga att den snittar på 9,1 är ingen överdrift och då har jag ändå förhållandevis många raksträckor där det är få stopp. Jag misstänker att automatlådan ligger bakom, men samtidigt tycker man att en power-shift borde snarare sänka förbrukningen än öka den, med smart växlingsstrategi och motorbroms...
Vi kör en S80 D5 Polestar i stadstrafik, i Tallinn, och man får ligga på rejält för att komma upp i 0.9 i snitt. Det går självklart, men då kör man allt annat än eco-driving. Att snitta 0.7 är ingen direkt utmaning, även om man väljer att anpassa tempot till ett tempo som de relativt aggressiva medtrafikanterna håller. Notera att vi väldigt sällan kör längre sträckor, 90% stadskörning förtillfället. Så att din bil drar så mycket låter lite väl mycket kan jag tycka.. ?:-/ Kan va värt att nämna de olika snittförbrukningarna är tagna ifrån färddatorn.
Caligul skrev:Tack för info.

Åh, jag kan tänka mig att det är till och med värre ur kö-synpunkt än vad Stockholm är. Samtidigt blir jag lite förvånad över att du inte kör en T4F. Är man inte helt galna i Etanol där? Eller är det bara i Brasilien kanske. :shock:

Nu är ju knappast 12,5 något snitt utan snarare maximal. Men att säga att den snittar på 9,1 är ingen överdrift och då har jag ändå förhållandevis många raksträckor där det är få stopp. Jag misstänker att automatlådan ligger bakom, men samtidigt tycker man att en power-shift borde snarare sänka förbrukningen än öka den, med smart växlingsstrategi och motorbroms...
Tyvärr finns bara T4, T5 och T6 att välja på. Etanol finns inte och dieseln är för dålig. Men men kunde ju har varit värre om jag haft T6! ;)
Testade att nollställa förbr.mätaren idag mitt i en kö. Med start-stopp-körning i 5-6 min (och motorn avstängd vid varje stillestånd) landade förbrukningen på 22 l/100km :shock:

Känns som att den här idén med svänghjul som behåller en del av rörelseenergin inte är så dum ändå. :lol:
Essingen-Östermalm kan nog vara en av de sämsta sträckor att åka med bil jag kan tänka mig. Din bil blir inte varm under sträckan eftersom du måste köra så sakta och dessutom konstanta accelerationer. Din förbrukning förvånar i alla fall inte mig.

Tänk på att det många refererar till som "stadskörning" skulle du i jämförelse uppfatta som ren glesbygd.
andreas_lofgren skrev:Essingen-Östermalm kan nog vara en av de sämsta sträckor att åka med bil jag kan tänka mig. Din bil blir inte varm under sträckan eftersom du måste köra så sakta och dessutom konstanta accelerationer. Din förbrukning förvånar i alla fall inte mig.

Tänk på att det många refererar till som "stadskörning" skulle du i jämförelse uppfatta som ren glesbygd.
'

Jag håller med vartenda ord. Det TS utövar är inte stadskörning, det är kökörning. Jag är inte det minsta förvånad över förbrukningen.

/Martin
Intressant fenomen det här med hur man benämner sin körning :)

Precis som du säger är det nog så att en inbiten stadsbo tycker att stadskörning är köande på sveavägen i genomsnittshastigheter på 7-8 km/h, medan det för någon uppväxt i Blatnicksele innebär allt under lagstadgad hastighet (50 km/h).

Det som föranledde denna tråd var emellertid att jag läste om en V50-förare med D2 som vad jag förstod det som lyckades komma ner i drygt en ½-liter per mil i ren stadskörning.

Jag ska återkomma när jag provat Statoil:s Diesel, jag vill hävda att det är en väsentlig skillnad på Preem och Shell:s diesel mellan mina två senaste tankningar. Jag kör bränslevärmare varje morgon nu i princip så motorn är i det närmaste varm med en gång.

Vet ni vilken förbrukning ni har i ren kökörning da?

Tack för era synpunkter!

Märkesverkstaden önskade ca 12000 f&ou[…]

Avgasbandage eller liknande

Det läker lite avgaser i svetsen på fle[…]

@Naikon, vilken glasmästare var det? Jag l&au[…]

Byte kupefläkt 2010

Märkligt... efter facelift årsmodell 12[…]