- ons 07 nov 2012, 13:02
#697582
Hej! Efter att ha läst tråden om 150 mil med DRIVe-automat känner jag att jag måste kolla runt lite bland andra renodlade stadsförare som kör med diesel-automater.
Bilen jag kör är en MY12, Volvo V60 DRIVe AUT, med Momentum, VOC och timer för värmare som jag försöker använda åtminstone 3 ggr i veckan.
För mina pendlingsresor till jobbet rapporterar min VoC en förbrukning som sällan eller aldrig ligger under 7,5l/100km. Det är inte ovanligt med förbrukningar på uppemot 12,5 l/100km. Vilken del av detta intervall man hamnar i hänger självfallet mycket ihop med hur många stopp och starter man tvingas till. Jag bor i Stockholms innerstad och åker från västra delen (Essingen) till östra delen (Östermalm), en sträcka på ungefär 8-9 km beroende på väg, som jag tillryggalägger på 20-30 min. Att jag inte kommer att kunna köra den på 5,1 som det står i stadskörning för bränsledeklarationen förstår jag givetvis, men jag kan någonstans känna att detta ändå är på tok för mycket givet alla förutsättningar. Jag har väldigt sällan AC:n igång så här års (avfuktning och motion någon gång i veckan), hälften av tiden stänger jag av fläkten för att få total tystnad i bilen då jag står still (vilket tillsammans med start/stopp-teknik är helt fantastiskt!
-) )
Men beträffande bränsleförbrukning verkar det ju helt klart finnas rum för förbättring. Jag kör extremt lugnt, släpper gasen så fort jag inser att det är rödljus som är på väg att slå om och det är ovanligt att jag behöver göra några hårdare inbromsningar. Jag accelererar löst/måttligt och växellådan håller kontinuerligt varvtalet mellan 1200-2000RPM.
Det verkar som att andra kan köra denna bilkonfiguration på väsentligt lägre siffror, dock kvarstår ju frågetecknet om det verkligen är karaktäristiska stadstrafik-resor som uppvisar denna låga förbrukning. Kanske är det en dåligt konfigurerad automatlåda som är boven i dramat, då jag hört folk med manuell låda köra ren stadskörning på 0,55 med V50.
På E4:an i 90 km/h lyckades jag köra bilen till ikea på ynka 3,9! Så nog kan bilen prestera men här rör det sig uteslutande om dåliga siffror i stadskörning.
Jag vill också passa på att lyfta frågan om vilket drivmedel man kör. Jag körde Preem ACP-diesel fram till senaste tanken, nu kör jag på Shell:s city diesel och min halvt vetenskapliga observation är att Shell har lett till 20-30% högre förbrukning. Dock skall detta ses mot bakgrund av generellt lägre temperaturer vilket naturligtvis också påverkar negativt.
Men dela gärna med er av era rena stadskörnings-förbrukningssiffror!
Tack
Vänliga hälsningar
/Cali
Bilen jag kör är en MY12, Volvo V60 DRIVe AUT, med Momentum, VOC och timer för värmare som jag försöker använda åtminstone 3 ggr i veckan.
För mina pendlingsresor till jobbet rapporterar min VoC en förbrukning som sällan eller aldrig ligger under 7,5l/100km. Det är inte ovanligt med förbrukningar på uppemot 12,5 l/100km. Vilken del av detta intervall man hamnar i hänger självfallet mycket ihop med hur många stopp och starter man tvingas till. Jag bor i Stockholms innerstad och åker från västra delen (Essingen) till östra delen (Östermalm), en sträcka på ungefär 8-9 km beroende på väg, som jag tillryggalägger på 20-30 min. Att jag inte kommer att kunna köra den på 5,1 som det står i stadskörning för bränsledeklarationen förstår jag givetvis, men jag kan någonstans känna att detta ändå är på tok för mycket givet alla förutsättningar. Jag har väldigt sällan AC:n igång så här års (avfuktning och motion någon gång i veckan), hälften av tiden stänger jag av fläkten för att få total tystnad i bilen då jag står still (vilket tillsammans med start/stopp-teknik är helt fantastiskt!

Men beträffande bränsleförbrukning verkar det ju helt klart finnas rum för förbättring. Jag kör extremt lugnt, släpper gasen så fort jag inser att det är rödljus som är på väg att slå om och det är ovanligt att jag behöver göra några hårdare inbromsningar. Jag accelererar löst/måttligt och växellådan håller kontinuerligt varvtalet mellan 1200-2000RPM.
Det verkar som att andra kan köra denna bilkonfiguration på väsentligt lägre siffror, dock kvarstår ju frågetecknet om det verkligen är karaktäristiska stadstrafik-resor som uppvisar denna låga förbrukning. Kanske är det en dåligt konfigurerad automatlåda som är boven i dramat, då jag hört folk med manuell låda köra ren stadskörning på 0,55 med V50.
På E4:an i 90 km/h lyckades jag köra bilen till ikea på ynka 3,9! Så nog kan bilen prestera men här rör det sig uteslutande om dåliga siffror i stadskörning.
Jag vill också passa på att lyfta frågan om vilket drivmedel man kör. Jag körde Preem ACP-diesel fram till senaste tanken, nu kör jag på Shell:s city diesel och min halvt vetenskapliga observation är att Shell har lett till 20-30% högre förbrukning. Dock skall detta ses mot bakgrund av generellt lägre temperaturer vilket naturligtvis också påverkar negativt.
Men dela gärna med er av era rena stadskörnings-förbrukningssiffror!
Tack
Vänliga hälsningar
/Cali