Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Har vid ett flertal tillfällen de senaste veckorna noterat att min elkylfläkt beter sig mycket märkligt. Den varvar upp till maxfart i c:a 5 sekunder, sen ner i varv igen c:a 5 sekunder, sen upp på maxfart igen. Detta trots att motorn är långt ifrån varm och yttertemperaturen ett par plusgrader. Senast idag hände det, då var kylvätsketemperaturen 66 grader. Men det händer inte alltid, många gånger går den som man förväntar sig.

Någon mer som noterat detta? En kylfläkt på fulla varv väsnas så pass mycket att det hörs in i kupén när bilen står still, så det är rätt irriterande...
av MrNorth
Har noterat detta på våran MY13 XC60. Den varvade upp och ner som en står hårfön. Och ibland när man går in i bilen coh startar så får man en vindpust på högsta styrka precis när man trycker på startknappen.

Tycker biolen har lite för många mystiska ljud för sig. Igår när jag körde en sväng på kvällen stod bilen coh pyste efter at tjag parkerat, ungefär som om luft sakta läcker ut från ett däck eller nåt. Trodde det var motorvärmaren, men den är i läge "av", dvs direktstart.

Har inte hittat något sätt att återskapa dessa fenomen... men detta pulserande fläktljudet har jag också upplevt.

/S
Användarvisningsbild
av MartinS
Det verkar som ni pratar om olika fläktar, en för kupén och en i motorrummet?

Den i motorrummet skall kyla både motor/AC/insugsluft och kanske även automaten? Så den kan ju gå lite när som helst.

/Martin
av Raymond
Når man låser opp bilen starter coupefläkten på fullt. Merks inte så godt om man har keyless da den stopper så fort man åpner døren. Men låser man opp med fjärren hørs det bra. Ananrs kan kylfläkten til motoren går for fullt om motorn regenererer när man parkerar bilen. Då vil den også kunne gå rätt länge (några minuter?) efter man har låst bilen, då partikkelfilterert blir mycket varmt vid regenerering.
av chrand
Raymond skrev:Når man låser opp bilen starter coupefläkten på fullt. Merks inte så godt om man har keyless da den stopper så fort man åpner døren. Men låser man opp med fjärren hørs det bra. Ananrs kan kylfläkten til motoren går for fullt om motorn regenererer när man parkerar bilen. Då vil den også kunne gå rätt länge (några minuter?) efter man har låst bilen, då partikkelfilterert blir mycket varmt vid regenerering.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=82173
Användarvisningsbild
av PaNi
För att förtydliga; tråden avser KYLfläkten som sitter i motorrummet och är till för att kyla kylarvätskan när den är för varm. Den varvar ibland upp och ner som om ett dagisbarn i självspinn, helt utan att det är motiverat.

Är det ett fel eller finns det någon logisk förklaring till detta till synes ologiska beteende? Bilen är en V60 D5 manuell FWD uttagen i maj i år. Dieselvärmaren har jag alltid i läge AUTO AV, klimatanläggningen alltid på AUTO om det nu spelar någon roll, och att motorn inte är varm ser jag med hjälp av Garmins EcoRoute HD kopplad i diagnosuttaget. Har förresten den här bilen separata fläktar för AC och/eller olja, eller finns det bara en stor fläkt?
av Raymond
Som jag skrev, om partikkelfiltret regenereres vil kylfläkten gå med mycket høg hastighet. Men kan inte komma ihåg att den varvar upp och ner i hastighet. Kan vara en defekt styrenhet til kylfläkten, har varit med om att dom kan skapa konstiga beteende på fläkten.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min XC70 har två kylfläktar, men de hjälps åt med att kyla samma kylarpaket. Där sitter kylvattenkylare, kondensor för AC, laddluftkylare och värmeväxlare för motor- och automatlådeoljekylare i ett stort paket.
Användarvisningsbild
av PaNi
Ursäkta min okunskap, men sitter inte partikelfiltret längs avgasröret under bilen? Kan verkligen luftströmmen från kylfläkten kyla partikelfiltret?
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, men motorn belastas hårdare vid regenerering. Mer diesel sprutas in för att få mer förbränning (högre värme), elbakrutan slås på för att belasta generatorn mera osv. Alltså kan mer kylning av kylvätskan behövas.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]