Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noyk
Köpte i onsdags en XC60, och nu har jag märkt att om jag använder adaptiva farthållaren och bilen framför stannar helt, så istället för att min bil också stannar så stängs adaptiva farthållaren av och det står "Farthållaren har kopplats ur" (eller liknande ) och jag får bromsa in själv, är det någon mer som haft detta problemet eller är det så på 09 modellerna ?
Senast redigerad av 2 noyk, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
noyk skrev:Är det så på 09an alltså ?
För jag vet ju att på dem nya modellerna så stannar ju bilen helt, och väntar på att bilen framför kör ..
Köassistans kom 11 eller 12. På en 09:a fungerar den bara ner till 30km/h.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
petherf skrev:Och vad är problemet?
Om framförvarande bil stannar, förmodligen i blinkhjus el dyl, då brukar man väl inte köra med farthållaren på......
Problemet är ju att den stänger av sig vid 30km/h, det är ju avsevärt smidigare när den fungerar ner till stillastående. En rondell med bil framför tar man sällan i 30km/h.

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
Om framförvarande bil stannar, förmodligen i blinkhjus el dyl, då brukar man väl inte köra med farthållaren på......
Om man har queue assist och automat så funkar det utmärkt vid korta stopp att bara låta bilen sköta allt:

/Thomas
av Soft
Funk skrev:
Om man har och automat så funkar det utmärkt vid korta stopp att bara låta bilen sköta allt:

/Thomas
Om du ser på OP så har han en 09, og ikke queue assist...
den holder ned til 30km/t, så kutter den ut på 09.
Jag har ju en 2012 med automat, och där går det utmärkt att ta en cirkulationsplats på landsväg, utan att röra varken gas eller broms, om man har en bil framför som fungerar som "givare" för lagom fart.

Men det hjälper ju inte på en 2009, förstås.
Användarvisningsbild
av Funk
Om du ser på OP så har han en 09, og ikke queue assist...
den holder ned til 30km/t, så kutter den ut på 09.
Det var inte trådskaparens fråga jag svarade på, utan den generella frågeställningen från petherf som inte verkade känna till hur systemet med queue assist fungerade eller nyttan av det...

/Thomas

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]