Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Sådär, nu blir det nog 10plus grader och solsken de närmsta månaderna för igår åkte vinterdäcken på.

Det blev en liten uppgradering av däck och fälg i år. Tidigare har jag kört på Segin 17" med Goodyear UG500. Nytt för i år är Merac 18" med Nokian Hakkapelitta SUV. Blev rätt mycket roligare tycker jag. Även om 235/60-18 är hög profil så var 235/65-17 sjukt hög, lite Kalle Anka däcksidor över 235/65 nästan...

Bild

/martin
av petherf
Finns det nån snö att tala om på tjörn :D
La själv om för 1 vecka sedan och just nu så snöar det, enl väderleken så ska det komma 1-2 decimeter snö i dag
Användarvisningsbild
av MartinS
petherf skrev:Finns det nån snö att tala om på tjörn :D
Inte så ofta nej, men med 300m egen grusväg kan det vara nog så bökigt med det lilla ibland. V-däck för mig på mina breddgrader fyller ett större syfte vid ishalka än snö, därför kör jag naturligtvis dubbat.

/Martin
av mikebike
Så här såg det ut i morse:
Bild

Första minusgraderna och första snön, men jag hade faktiskt tänkt skifta hjul idag ändå.
Jag kör med 17" på vintern, men på sommarn har jag 18" Merac. :wink:
Användarvisningsbild
av Gnagarn
Snyggt har exakt likadan uppsättning fälg+däck..
Mest nöjd med att det är så tysta jämfört med tidigare däck jag haft.

Vad kör du med för lufttryck?
Användarvisningsbild
av MartinS
Gnagarn skrev:Snyggt har exakt likadan uppsättning fälg+däck..
Mest nöjd med att det är så tysta jämfört med tidigare däck jag haft.

Vad kör du med för lufttryck?
Jag tycker dom fälgarna passar grymt bra till vinterdäck. Lättvättade är dom också.

2,6 har jag för mig jag petade i.

Jag tycker det är ett litet svagt sjungande ljud i däcken (mest tydligt mellan 60-80km/h) som jag inte upplevde på de gamla Goodyear däcken, men det var ju ett ett drygt halvår sedan man hade dom på så man kan ju ha glömt hur det egentligen var.

Annars verkar Nokian okej på barmark (har inte kunnat testa snö/is ännu), lite mjuka i stommen kanske men det är väl ett pris man får betala om de nu skall vara bäst på snö och is. Annars har jag kört mycket Michelin X-ice och de har ju varit fantastiskt bra på barmark med en stabil stomme.

/Martin
Användarvisningsbild
av Guru
Läste ett däcktest förra veckan, AMS/Aftonbladet?, och Nokian dubbat fick subjectivt betyg 1 av 10 map ljudkomfort. Jättebra resultat för övrigt och näst bäst totalt om jag inte missminner mig. Så om du tycker de är högljuda så stämmer det nog men prion för vinterdäck är väl prestanda så jag tror ändå du gjort ett utmärkt val.

Största överaskningen i det testet var att så gott som samtliga dubbade var bättre än odubbade på torr/våt barmark! Bättre på snö/is är ju givet men trodde faktiskt att odubbat var bättre på barmark, därav mitt val som bara pendlar (för det mesta snö/isfri) motorväg. Nästa gång blir det dubbat! Nokian ligger bra till då och även om de låter mycket är det säkert inte värre än mina sommarhjul...

Rullar nu på Conti odubbat 205/60-16. Tyst, mjukt och märkbart piggare bil (in den mån en DRIVe kan vara pigg...) jämfört mina 245/40-18 Pirelli PZero. Så pass stor skillnad att jag överväger att skippa stora hjul nästa gång. Frun undrade om jag plötsligt blivit gammal? :(
Användarvisningsbild
av MartinS
Guru skrev:Läste ett däcktest förra veckan, AMS/Aftonbladet?, och Nokian dubbat fick subjectivt betyg 1 av 10 map ljudkomfort. Jättebra resultat för övrigt och näst bäst totalt om jag inte missminner mig. Så om du tycker de är högljuda så stämmer det nog men prion för vinterdäck är väl prestanda så jag tror ändå du gjort ett utmärkt val.
Nokian vann Vi Bilägares test men var ett av de mest högljuda däcken. Det verkade faktiskt som att ju bättre däcket var rent prestandamässigt desto mer lät det om man kollade och jämförde alla de testade däcken.

Dubbat är ett självklart val för mig som pendlar 12mil varje dag. Jag kan inte ställa bilen om det är förj-vligt väder som många påstår sig göra, fast aldrig gör.

/Martin

Däremot så har jag ett par andra felk[…]

Menar du att när du losar klippset få[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]