Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Ni har säkert läst vad han sa när han satt i baksätet på en XC60

http://www.svd.se/naringsliv/motor/ja-a ... or=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

Något jag inte kan bli klok på är detta plastvredet i lädersätet, vad är det han avser här? Och vad är det för fel med stygnen till lädersätet? De ser väl likadana ut som de alltid har gjort? Kollade lite i en kompis Q5a och såg ingen större skillnad faktiskt...

vänligen
S
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ingen som har råd med läder i en Audi ändå :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Är inte plastvredet den grej man ställer in sätet med? Jag tror de pratar om förarsätet, inte baksätet.

Stygnen vetefasen, de tycker jag inte ser sämre ut än någon finbils. Känns som att han bara försökte få journalisten att föstå att han var missnöjd med detaljerna överlag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det lär va ratten till svankstödet, det är ju av någon anledning inte motoriserat, det är nog det han avser tror jag. För inte lär dom sitta och göra en intervju i en bil med manuella stolar?

/Martin
av Amli
Det är bra att Jacoby kan se verkligheten och inte har skygglapparna på. Det ÄR skillnad och det inser även Volvo själva.
Det är en stor styrka att kunna se sina svagheter och försöka förbättra dem.
av Halvmas
Amli skrev:Det är bra att Jacoby kan se verkligheten och inte har skygglapparna på. Det ÄR skillnad och det inser även Volvo själva.
Det är en stor styrka att kunna se sina svagheter och försöka förbättra dem.
Håller med om att det är en styrka att se sina svagheter. Vill man framåt måste man komma förbi och för det krävs bättre saker till rätt pris än de man tävlar med. Men för att komma dit krävs en hel del och framförallt en fortsatt satsning som när Geely tog över.
Jacoby´s uttalande ser jag som en väldigt tydlig signal om vart man vill och om 3 år eller så har vi facit i hand om vad som hände. Jag har ingen tokkoll men när jag valde nuvarande XC60 så tyckte jag den var bättre än sin dåvarande konkurrent Q5 ( X3:an hade inte uppgraderats då ) och jag är fortfarande grymt nöjd med bilen. Skulle fortfarande välja den framför Q5:an men mot X3:an blir det tuffare enligt mig. Största svagheten hos XC60 enligt mig är automaten som är väldigt bekväm men ligger för högt i förbrukning om man jämför mot X3:an dito.
av MrNorth
Hej!

Ja det är synd att Volvo fortfarande har problem med att få till sin "premium-känsla". Jag vet när vi köpte en S80 år 2001 så redan då läste man recensioner där man klagde på kvalitetskänslan, och då påstod man från Volvos håll (tror det var han som var chef för inredningsdesign) att det var en "lägre kvalitetskänsla i materialen pga stor andel återvunnet plastmaterial" eller nåt sånt. Synd att man inte verkar ha lärt sig något.

Jag tycker att nuvarande Volvo håller hög kvalitet, men visst små detaljer irriterade mig lite att de inte har lyckats fixa på XC60

- Strålkastarspolarna inte nedfällda i karossen

- keyless-knappen på handtagen inte osynlig eller ens lackad.

- Solgardin i baksätet inte infälld i dörren (jag trodde försäljaren skojade när han visade upp en löstagbar solgardin a'la de man köper på maxi för 69 spänn med nalle puh motiv. Nu var denna förvisso svart och kostade 5 ggr så mycket, men när Q5an har en snyggt integrerad gardin man drar upp och hakar fast, för att sedan bara försvinna in i dörren, ja då undrar man hur f-n volvo tänkte här. En av de pinsammaste missarna i mitt tycke.

Sen finns det kanske mekaniska svagheter också om man jämför med VAG-gruppens bilar, men jag har mest åsikter om det man ser och kan klämma på...

I övrigt tycker jag att Volvo har väldigt prisvärda tillbehör om man jämför med konkurrenterna. Min kollega har en Q5a för 500" men där var det inte ens lädersäten. Och infotainmentsystemet var inte sämre eller bättre än volvos sensus vad jag tyckte.

Återstår att se hur man vill gå vidare, och hur Geely kan vara med och påverka. Tyvärr är min uppfattning av kinesiska bilmärken att deras känsla för "lyx" mest är bling-bling och inte så mycket om hur växellådan uppför sig eller hur känslan och motståndet i en knapp är.

/S
av Amli
MrNorth skrev: Tyvärr är min uppfattning av kinesiska bilmärken att deras känsla för "lyx" mest är bling-bling och inte så mycket om hur växellådan uppför sig eller hur känslan och motståndet i en knapp är.

/S
Det är även min uppfattning, men det tror jag knappast kommer att hända så länge Jacoby är med i bilden. Han tycks ha en bra och klar bild om vilken väg Volvo bör ta, och det är inga genvägar känns det som. Frågan är bara hur lång tid det kommer ta och vad det kommer kosta.
av MrNorth
Amli skrev:
MrNorth skrev: Tyvärr är min uppfattning av kinesiska bilmärken att deras känsla för "lyx" mest är bling-bling och inte så mycket om hur växellådan uppför sig eller hur känslan och motståndet i en knapp är.

/S
Det är även min uppfattning, men det tror jag knappast kommer att hända så länge Jacoby är med i bilden. Han tycks ha en bra och klar bild om vilken väg Volvo bör ta, och det är inga genvägar känns det som. Frågan är bara hur lång tid det kommer ta och vad det kommer kosta.
Tyvärr tror jag det ligger ganska långt fram i tiden om det nu ens kommer att hända.

/S
D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]

Lite inne på lambdasonden ändå. S[…]

M4.4 tuning

Hi can anyone recommend a good tuner in Sweden. I […]

Vilken version av VIDA är det du använde[…]