Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
Var till Volvo och körde nya V40 D3 (150hk) geartronic. Måste säga att jag är riktigt riktigt imponerad. Bilen är fantastisk och automatlådan arbetar väldigt fint. Den växlar mycket bättre än min S60 T4 (180hk) powershift. Powershift finns väl inte ens till V40? Är den på väg bort? Med tanke på hur geartronicen växlar i V40 så kanske det är lika bra att man tar bort powershift från S60 också. Sen måste jag tillägga att jag normalt avskyr diesel, men denna arbetade hur fint som helst. Märktes knappt att det är en diesel. Transmissionen har varit Volvos akilleshäl, men nu har de tagit ett stort steg framåt. Gav mig en stor mersmak att köpa en. Bra jobbat Volvo.
Senast redigerad av 1 KarlE, redigerad totalt 0 gånger.
av KarlE
apersson850 skrev:Du har hamnat i forumet för XC60 och V60. För övrigt är det väl D3 som har 150 hk och D4 med 177 hk, eller?
Ja du har rätt, det skall vara D3.

Geartronic och powershift berör väl S60/V60 också...
av ForestC
När det gäller hur mjukt växlingarna sker (därmed inte sagt hur bra :)) så tycker jag PowerShift slår GearTronic med marginal. Jag har en V70 2.0F -09 (huuu) med PowerShift och en V60 D4 AWD -13 med GearTronic och GearTronicen är mycket mer ryckig i sina växlingar än PS-lådan - iaf i de två bilar jag har att testa med :roll:
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Min fars V50 2,0D med PS lådan tycker jag är klockren (då är jag väldigt negativt inställd till automat generellt). Det är enda automat sytemet jag skulle kunna tänka mig.
av KarlE
ForestC skrev:När det gäller hur mjukt växlingarna sker (därmed inte sagt hur bra :)) så tycker jag PowerShift slår GearTronic med marginal. Jag har en V70 2.0F -09 (huuu) med PowerShift och en V60 D4 AWD -13 med GearTronic och GearTronicen är mycket mer ryckig i sina växlingar än PS-lådan - iaf i de två bilar jag har att testa med :roll:
Jag tyckte som du, men när jag provade V40N var det annorlunda. Mycket bättre än förut! =)

@fjohan82 , Dags att byta på hemmaplan? G[…]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]