Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petherf
Nu har jag äntligen fått min beg xc60 D5 aut-2011!
Efter att gått igenom bilen och provat det mesta, Läst på om diesel värmaren i boken ,men jag har inte alternativet att starta den på tid,bara direktstart
Och enligt bilförsäljaren så ska det finnas som tillbehör på min bil Tidur för Tillsatsvärmare. och går man in på mycar på volvocars så finns det tidur som fabriksmonterad extrautrustning :

Mina engagemang

Fabriksmonterad extrautrustning
NYCKELAVST. KR-KUDDE PASS
TIDUR FÖR TILLSATSVÄRMARE

(https://minvolvo.volvocars.se/profile/c ... ion.action)

KAN det vara så att mjukvaran inte är installerad?
Hur kollar man lättast att tiduret finns, vart sitter det ?
Vore tacksam för svar, den 4 okt ska jag tillbaks för att installera diverse extra utr, så om inte före så måste jag kontakta försäljaren angående detta.
av troubleshooter
Tog detta från Instruktionsboken, vet inte om det kan hjälpa....

Inställning av tidur
Med tiduren anges den tidpunkt då bilen ska
användas och vara uppvärmd.

Välj mellan TIDUR 1 och TIDUR 2.

OBS
Tiduren kan bara programmeras när fjärrnyckeln
är i nyckelläge I, se sidan 76 – programmering
måste därför göras före motorstart.
1.

Stega med tumhjulet till
Park.värm.tidur 1.
2. Tryck kort på RESET för att komma till den
blinkande timinställningen.
3. Välj önskad timme med tumhjulet.
4. Tryck kort på RESET för att komma till
minutinställningen.
5. Välj önskad minut med tumhjulet.
6. Tryck kort på RESET för att bekräfta
inställningen.
7. Tryck på RESET för att aktivera tiduret.
Efter inställning av Park.värm.tidur 1 kan en
andra starttid programmeras i
Park.värm.tidur 2 genom att stega dit med
tumhjulet.
Inställning av den alternativa tiden görs på
samma sätt som för Park.värm.tidur 1.
av petherf
Tusen tack för svaret!

Men det var jag som inte läste boken!!
Jag hade tryckt för länge på start, i stället för ett lätt tryck för att komma till läge 1.
Nu fungerar allt med värmaren.
Men konstigt att det inte finns någon motor temp mätare.
Bilen går som en gud(Fattas bara när den gått 3500 mil)
Så nu väntar man bara på att få komma till verkstan och chippa med polestar.
av Rådlös
Menar du att det inte finns motortempmätare som ett panelinstrument?
Funktionen finns. Den går att läsa ut om man har en OBD2-kontakt kopplad i uttaget. Sedan skall man ha något att läsa den i också. Det finns fler möjligheter. Några har en Androidtelefon eller möjligen I-pad. Andra kan läsa av det om dom har en GPS i bilen som är programmerad för det. Börja att söka på ELM 327. Det är bara ett exempel. Det finns andra också. Sedan behöver du programvara till den utrustning du har köpt.
Jag har ingen erfarenhet av detta, men det finns mycket att läsa om det på forumet.
av sweborn
Om med motortempmätare menas vattentempmätare är det ett meningslöst instrument.

Oljetemperaturen kan däremot vara intressant om man funderar på motorns tillstånd.
Användarvisningsbild
av StringerBell
sweborn skrev:Om med motortempmätare menas vattentempmätare är det ett meningslöst instrument.
Tycker du medelhastighet meningsfullt?

Alla former av problem med kupévärme är hopplöst att felsöka utan tempmätare. Enkel sak att lägga in det i menyerna åtminstone. På vintern är det också mycket användbart för att använda bränslevärmen på bästa sätt.
av petherf
Det är snart menyer på allt!
Att ta bort Oljestickan och ersätta den med en digital sådan är nog bara i tiden.
Vad blir nästa att ta bort?
Varvräknaren på automat kanske, ser inget större behov av att ha den kvar.................
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns en mekanisk oljesticka också, men den sitter så illa till att den mest är tänkt för att kolla nivån på en motor som inte sitter i bilen.
av sweborn
Jag har aldrig funderat på att få information om medelhastigheten via ett panelinstrument. Men jag skulle anse att det vore, liksom vattentemperaturen, meningslöst slöseri med panelyta.

Var du på Sweden Rock? Tyckte det såg […]

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]