Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Behöver man verkligen longlife olja till motorn om man byter olja var 1000 mil. Denna olja kostar betydligt mer än vanlig helsyntetisk olja. Tycker att intervallet 3000 mil är för mycket. Det gäller dieselmotor.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Intressant... Du tycker 3000 mil är för långt (tror iofs inte att Volvo tagit detta ur luften). Samtidigt vill du snika på oljan för att du vill byta den oftare. Man kan göra så, men det är inte rätt. Det finns väl en anledning till att oljan heter just longlife?
av pergrein
Han kanske bara kör 1000 mil/år och volvo rekomenderar ju bara oljan (enlikt manualen). Kör man mycket korta sträckor och mycket i stan kan en ICKE longlife olja vara bättre, tydligen...

Man måste nog höra med verkstan hur man kan göra så man inte äventyrar garantin...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av MartinS
I USA har de ju mycket enklare/billigare oljor i samma motorer, men så är rekommenderad bytesintervall runt 1000mil också.

Själv byter jag var tusende in min XC60 och använder Shell Helix AS (A5/B5) 0W/30. Det kan väl aldrig skada, annat än plånboken då förstås.

/Martin
av mikebike
Eftersom serviceintervallet är 12 månader så hinner jag bara köra 1800 mil mellan varje oljebyte.
Vanligen behöver jag fylla på ½ liter olja ett par månader innan service, men då tar jag "vanlig" helsyntet.

På gamla bilen bytte jag olja varje 1000 mil, men det var en trimmad bensinturbo, denna surdiesel får nöja sig med 1800 mil. :wink:

En kvalificerad killgissning är att det ska s[…]

Hur ser omvandlaren ut? Allt som fjädrar det […]

Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]

Broms höger fixas aldrig

Var det ett helt nytt ok på höger sid[…]