Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
I morgon sticker vi iväg med nya bilen (V60 D5 Polestar) på långresa, c:a 260 mils landsvägskörning. Funderar på om jag skall snåla och lämna takboxen hemma och minimera packningen, eller montera takboxen och ha gott om plats för hundar och ungar (ja, inte i boxen då).

Någon som vågar sig på en gissning om hur mycket bränsleförbrukningen skulle öka med takbox på en långkörning som denna? Snabbt gissning uppskattas mer än långsamt exakt svar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Man brukar väl generalisera och säga att takboxen gör 0,05 till 0,1 L/mil. Allt beroende på motor, hastighet och bilens utformning.

/Martin
av MattiasD
MartinS skrev:Man brukar väl generalisera och säga att takboxen gör 0,05 till 0,1 L/mil. Allt beroende på motor, hastighet och bilens utformning.

/Martin
Vilket bränsle menar man då?
Användarvisningsbild
av MartinS
MattiasD skrev:
MartinS skrev:Man brukar väl generalisera och säga att takboxen gör 0,05 till 0,1 L/mil. Allt beroende på motor, hastighet och bilens utformning.

/Martin
Vilket bränsle menar man då?
Det som bilen går på :) Diesel eller bensin är väl det vanligaste. Skall du blanda in Etanol, biogas eller gengas så kanske man får ha andra siffror...

Säg 5-10% då?

/Martin
av MattiasD
Procent är alltid bättre :) Men det är stor skillnad på 5-10% och 5-10cl bränsle, beroende på bränsletyp skilljer energiinnehållet. Lessen om jag är besservisser, men jag har numera utvecklat alergi mot att ange saker i volym utan att ange bränsletyp :)
Användarvisningsbild
av MartinS
MattiasD skrev:Procent är alltid bättre :) Men det är stor skillnad på 5-10% och 5-10cl bränsle, beroende på bränsletyp skilljer energiinnehållet. Lessen om jag är besservisser, men jag har numera utvecklat alergi mot att ange saker i volym utan att ange bränsletyp :)
Ja, lite besservisser är du nog allt nu. Hade det varit bättre att svara att det inte går att svara på utan CW värde med/utan box?

Frågeställaren hade ju desutom en dieselbil så man kan väl anta att mitt svar var någorlunda anpassat till den bilen?

/Martin
Allt som påverkar luftmotståndet negativt gör också att förbrukningen ökar ännu mer än vanligt när man ökar hastigheten.
Då gör det stor skillnad om man är sån att man ligger på drygt 100 km/h på motorvägarna eller om man brukar vara i närheten av 140 km/h, exempelvis.

Omvänt så kan man säga "Slå av på farten kanske 5 km/h, så kör du med samma förbrukning som utan boxen".
Användarvisningsbild
av PaNi
Kloka ord. Eftersom det är en semesterresa och nya bilen kom med "speed limiter" så får det bli box på och 5 km lägre toppfart inställd. Återkommer med resultat i absoluta siffror, tänker dock inte köra samma väg en extra gång utan box för att se hur stor skillnaden blev :-)
Dessutom har du ju en färddator (med Sensus 3.0 till och med två) som du kan utnyttja. Det går ju lätt att se om du efter några mils körning ligger på en för dig acceptabel förbrukning, och om inte så får du ändra farten.
Användarvisningsbild
av PaNi
Då var bilen packad med hustru, 11-åring, 13-åring, hundvalp och all därtill hörande packning. Takboxen är TOM!! Vem sa att det var litet bagage i en V60? Har nu monterat av boxen och ger mig av mot Luleå med minimalt luftmotstånd. Bon voyage!
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]