Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suunto
Då hände det som inte är så roligt, min sambo råkade skrapa en fälg igår mot en kantsten när hon skulle parkera.
Det är en V60 T5 R-design med 18tum Ixion fälgar.

Ska åka in till Bilia på måndag.
Vad tycker ni? Går det att reparera? Och om, blir det bra? Kostnad?
Jag är mer inne på att köpa en ny fälg. Vad kostar det? 3000-4000 SEK? Stämmer det?
Användarvisningsbild
av Henrikx2
tgneb skrev:Reparera? Här handlar det om att separera! :)
:) :D

Borde gå att reparera för en mindre slant.
Bilar ska brukas och förbrukas.
av Hyxarn
Suunto skrev:Men är det någon som har koll på vad EN ny Ixion fälg kostar?
4000:- för lös fälg. Plus minus någon hundralapp beroende vilken återförsäljare man går till.
Användarvisningsbild
av Guru
Är du säker på att det inte händer igen?

Jag kör på redan skrapade fälgar. Inte helt snyggt men man slipper gråta när det händer nästa gång.
av perhall
På V70 R-design sitter 18" UTAN FÄLGKANTLIST - idiotiskt - och V60 har ju ännu lägre däck = ännu större skraprisk. Dessutom brett däck på felgen. Kolla Audi A6 med 18" förra modellen - i princip alla har skrapmärken på fälgarna precis som alla V70 R-design (med några undantag). Risken är stor att du får det igen. Jag är ganska bra på att undvika sånt, tycker jag, men lyckades nog få 5 märken på några tusen mil. Det räcker ju med att man åker över en trottoarkant och åker ned igen så kan fälgen skrapa emot. Det finns firmor som lagar fälgar, det kostar mindre än 3-4000 kr. Jag skulle nog vänta, har svårt att tro att de drar fullt vid inbyte, jag har bytt in flera bilar med skrapade fälgar och aldrig fått avdrag (isf skulle alla beg A6 + V70 R ha 16000 extra i inbytesavdrag:()/PH
av Suunto
Tack för svaren! Var på bilia idag, ny fälg beställd. Med lite rabatt som Volvo anställd blev det 3000 SEK. Det är det värt.
Säljer nog fälgen som är lite skrapad om någon skulle vara intresserad av en ixion fälg.
av perhall
det är ju verkligen inte snyggt med skrapad fälg och särskilt inte på en ny V60 R-design... själv är jag typ... inte pedant så jag skulle nog inte ha bytt men förstår dig som gör det!/PH

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]