Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kardanaxel
Går i tankarna om att köpa ny bil igen vilket är lite kul, tyvärr har det dock avstannat lite pga valet mellan D4 AWD och D5 man.
Har inte tänkt betala för mer än en D4 AWD eller D5 man + den extrautrustningen som jag vill ha utöver.
Jag vill alltså inte lägga dom extra slantarna som krävs för en D5 AWD pga av massa andra inköp nu i sommar, men det är egentligen vad jag vill ha... tjost! ??:-/

Så en AWD automat är ju alltid trevlig, men samtidigt är ju några extra hästar inte fel det heller :???:

Det som jag funderar på mest är ett effekttrim ifrån Polestar till en D4 AWD som skulle kunna lösa mitt problem. Om det kommer ett sådant framöver så blir ju D4'an lite mer intressant, skiljer ju ca 24000 idag upp till D5'an (om man väljer samma låda dvs.).
Prestandan som man kan plocka ut ur de bägge motorerna är ju den samma om jag förstått saken rätt.
Finns det hopp om ett sådant trim, någon som har spåkula?

Ingen som har uppgraderat en XC60 163hk till 225hk btw, bra/dåligt?

Ganska löjlig diskussion kanske, men jag gillar dieselmotorer med lite klös i och har en budget (snål?) :D
Behöver nog snart börja testa lite bilar men jag tror jag kan behöva en second opinion här först för att ta steget ut till bilhallen.
av vicster
Kort sammanfattat så skulle jag säga att det är såhär:

D4 AWD: Trevlig och mångsidig bil som absolut har tillräckligt med kraft men kanske inte det där allra sista krutet. Bra med 4X för drag eller mindre terrängkörning. Både 4X och automaten försämrar ytterligare accelerationen så är det prestanda du vill åt kanske du bör kolla på D5:an? Automat är förstås väldigt trevligt i stadsmiljö men Volvos låda är enligt mig inte den bästa i klassen...

D5: Alla miljardärers våta dröm! Nej, skoja bara. Men den ÄR starkare och sportigare i karaktären. Har du en körstil där du använder de extra hästarna för axx så är D5:an väl värd att kolla på och har numer även samma bränsleförbrukning som D3/D4 manuell.

Valet är tufft, det är inget att sticka under stolen med. Men svaret kan du bara svara på själv. Vad är viktigast? Och slutligen; trim till D4:an, om det nu blir verklighet, kommer först om ett par år. Kan vara bra att ha i åtanke :)
av Kardanaxel
Ja... tror jag det lutar åt en manuel D5'a, får prata med återförsäljaren nu i veckan.
Slipper ju skatten i fem år (3667 sek/år) om jag skippar AWD'n, alltid nått ;)

Tack för svaret!
Användarvisningsbild
av Gurra82
till vintern lär du ju garanterat sakna awd om du köper D5? Jag hade velat ha D5 man till sommaren och D4 awd till vintern. Inget lätt val du har framför dig. Jag hade köpt D4 AWD
av Amli
Håller med Gurra82. Jag hade valt D4 AWD före en D5 FWD manuell om jag var tvungen att välja.

Men det är olika prioriteringar och personligen är AWD ett måste för mig.
av Lövet
Jag hade valt D5. Har användning av ordentlig motor mycket mer än AWD.
Användarvisningsbild
av V9097
Det här med bilväl är inte lätt... Vilket val du gör bör ju påverkas av vilka vägar du kör på, och hur många mil per år.

Själv kör jag mestadels på storstockholms trafikleder, och hade valt D5 manuell pga av den lägre förbrukningen. För den som kör på vägar som ibland är dåligt snöröjda är awd såklart guld värt. Eller om man tex sjösätter sin båt med trailer
Användarvisningsbild
av Guligan
D4:an räcker säkert gott i en V60 AWD, men D5:an är riktigt fin.
Tänk dock på att D5:an är momentbegränsad om du kör manuell så skillnaden kanske inte upplevs så stor på låga varv.
av Calvin
Inget lätt val. Provkörningar är väl den enda lösningen.
Jag tror mitt val hade blivit V60 D4 AWD.
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]