Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klacken
Har monterat en fast dragkrok med 7poligt kablage idag men kontakten på kablaget passar inte i styrenheten jag fått med. Kontakterna från bilen passar.Det är klistrat en grön boll på kablaget och en orange på styrenheten.Har jag fått en box till 12 poligt kablage tro? gäller en xc60-11.
Har nu fått reda på att det var fel styrenhet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Programmera måste man.
Nu har du redan gjort ditt montage, men om någon annan funderar på samma sak så gå den andra vägen. Montera draget med 13-polig elkontakt. Det går alltid att använda adapter 13 -> 7-poligt, eller (som jag gjort) byta till 13-polig stickpropp på egna vagnar och bara använda adapter om man måste dra någon annans. Men har du bara 7-poligt i bilen så står du där, så snart du ska dra en nyare husvagn eller nåt sånt. Adapter7 -> 13-poligt finns också, men du får inte med dig alla funktionerna hur du än gör då.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vilka balla funktioner får man med 13 polig då?
Användarvisningsbild
av Henrikx2
StringerBell skrev:Vilka balla funktioner får man med 13 polig då?
Mest för husvagnar tror jag.
Dimljus, fast ström till vagnen, m.m.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Henrikx2 skrev:
StringerBell skrev:Vilka balla funktioner får man med 13 polig då?
Mest för husvagnar tror jag.
Dimljus, fast ström till vagnen, m.m.
Vågar man sig på generaliseringen att det "bara" är husvagnar som har 13-polig?
Användarvisningsbild
av apersson850
Vanligast är det nog. Men det räcker ju att du vill ha både dimbakljus och backljus på en släpkärra, så är du uppe i åtta poler, om vi nu antar att du följer gängse norm och har separata matningar till höger och vänster bakljus. Med tanke på att just det 13-poliga donet blir allt vanligare är det också vanligare att kärror av olika slag levereras med alla dessa sorters ljus.

Därutöver har den 13-poliga (där alltså 12 poler är definierade - en är i reserv för framtida påhitt) två olika 12 V matningar. Ett par (+12 V och jord) med ständig matning (batteriladdning/belysning inuti husvagn) och ett när motorn är igång (kylskåpsdrift i husvagn). Så visst är det främst husvagnar som har nytta av 13-poliga don. Men det vet man ju inte idag vad man själv, eller någon annan, kommer att dra med bilen i morgon.

Finessen är närmast att det finns ingen nackdel med att ha 13-poligt på bilen. Du kan alltid gå ner till sjupoligt, men gör du tvärtom kan du inte få med dig de extra funktionerna i en adapter till 13-poligt.
av mikebike
Nästan så att man måste gå ut till bilen och kolla vilken kontakt som sitter där...

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]