Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
#643896
Har haft problem med repor i olika storlek på båda våra XC60 (en solid och en metallic svart). Upplever de som så otroligt känsliga, minsta beröring repar. Det är snudd på omöjligt att tvätta bilen utan att orsaka några små repor trots noggrann förtvätt, två-hinks-metoden, ullvante och dyra/bra schampon med mycket glid.

Var in i bilhallen och granskade ett flertal nya bilar som stod uppställda där och alla hade tvätt/putsrepor av olika omfattning oavsett färg och modell (alla Volvo). Även några bilar som stod redo för leverans hade tydliga och ganska många repor, hade inte varit nöjd med att hämta ut en sådan bil. Säljaren sa att det är omöjligt att leveranstvätta en bil utan att det uppstår några små repor, de skulle behöva polera alla nybilar och det har de inte tid med, de polerar bara de defekter kunder påtalar eller de själva tycker är tydliga nog.

Vår golf 2011 är inte alls lika känslig (iofs ljusblå metallic så det är svårare att se reporna). Är det bara Volvos lacker som är så känsliga eller är andra tillverkares också det? Efter vad jag ser verkar VW klara sig bättre medans Audis är så hårda att stenskott slår loss flisor (upp mot 5x5mm) ur lacken, knappast bättre...
av moffe
#643903
Har emberblack...samma där. Men jag tog lackbehandligen från bilia. Det konstiga är att det verkar för det komma lätt repor och sedan sidan av bilen känns inte alls slät. Har tvättat bilen relativt ofta, bara shampoo inget annat. Och själva ytan känns som den skulle vara magnetisk för dam. Suger åt sig som bara den... en sekund efter man tvättat så är den helt dammig.
Användarvisningsbild
av MartinS
#643905
Kulören gör ju stor skillnad, ALLT syns på en svart bil. Min Terra Bronze är bara aningen bättre, smågrejjer syns väldigt tydligt. Tacka vet jag ljusa färger, dom kan man ju tvätta med svinto utan att det syns nämnvärt ;)

Jag upplever dock inte lacken på XC60 bättre eller sämre än andra volvobilar jag har/har haft tidigare.

/Martin
Användarvisningsbild
av bjornw
#643913
Den solida svarta hade ditec-behandling, upplevde ingen skillnad alls, lika känslig som de andra. Vissa lackskydd baserade på polymerer som jag provat lägga på själv gör att bilen blir mer statisk och drar åt sig mer damm, Volvo brukar använda Lahegas som också är baserat på polymerer. Har precis lagt på två lager med CQuartz, ett keramiskt (kvarts) lackskydd som även ska skydda mot repor, har bara haft det en vecka så jag vet inte ännu om det är bättre. Mer att läsa om det finns på cquartz.com.

Även om ljusa kulörer är mer förlåtande så finns reporna även på dem, om man tittar lite noggrannare. Vet inte vad som är bäst, att de syns bara ibland och är svåra att hitta när man polerar eller att de syns hela tiden och är lätta att hitta vid polering.
av Bonlo
#644587
Solid färger - Går ALDRIG att få helt repfria vid nybilsleverans. Det är inga djupa repor utan endast ytliga. Speciellt svart!
Metallic färger - Brukar i 90 % av fallen vara repfria vid nybilslev. Likaså här är svart den värsta färgen.

40% av europas nybilsregistrerade bilar är tyvärr svarta...
av titanum
#644591
Fast lite känns det som att lackerna i perioder varit mer hållbara. För länge sen hade jag en solidsvart 245:a -84 där lacken var "hård" och oöm, långt innan MrCap & Tidy m fl slog igenom. Likaså en 740 -85:a svart som också var extremt tålig mot repor. När jag ser nyare solidsvarta bilar nu ser de redan efter nåt halvår smårepiga ut.
av Robertson
#644692
När jag haft min bil inne på Mr CAP har de slagits av att lacken varit mycket bra. Tidigare hade tydligen Volvo sämre lacker (enligt min lokala Mr CAP alltså).
Användarvisningsbild
av bjornw
#644697
Bonlo skrev:Solid färger - Går ALDRIG att få helt repfria vid nybilsleverans. Det är inga djupa repor utan endast ytliga. Speciellt svart!
Metallic färger - Brukar i 90 % av fallen vara repfria vid nybilslev. Likaså här är svart den värsta färgen.

40% av europas nybilsregistrerade bilar är tyvärr svarta...
Det kan väl inte vara så att svarta lacker är mekaniskt känsligare än andra kulörer? Det är väl bara att reporna syns tydligare på mörka lacker?
Solida lacker har enligt vissa en tunnare klarlack och kan teoretiskt kanske vara mekaniskt känsligare.
Användarvisningsbild
av Funk
#644702
Solida lacker har enligt vissa en tunnare klarlack och kan teoretiskt kanske vara mekaniskt känsligare.
På Volvo skall det vara samma tjocklek.

/Thomas

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]