- tis 08 maj 2012, 10:07
#643896
Har haft problem med repor i olika storlek på båda våra XC60 (en solid och en metallic svart). Upplever de som så otroligt känsliga, minsta beröring repar. Det är snudd på omöjligt att tvätta bilen utan att orsaka några små repor trots noggrann förtvätt, två-hinks-metoden, ullvante och dyra/bra schampon med mycket glid.
Var in i bilhallen och granskade ett flertal nya bilar som stod uppställda där och alla hade tvätt/putsrepor av olika omfattning oavsett färg och modell (alla Volvo). Även några bilar som stod redo för leverans hade tydliga och ganska många repor, hade inte varit nöjd med att hämta ut en sådan bil. Säljaren sa att det är omöjligt att leveranstvätta en bil utan att det uppstår några små repor, de skulle behöva polera alla nybilar och det har de inte tid med, de polerar bara de defekter kunder påtalar eller de själva tycker är tydliga nog.
Vår golf 2011 är inte alls lika känslig (iofs ljusblå metallic så det är svårare att se reporna). Är det bara Volvos lacker som är så känsliga eller är andra tillverkares också det? Efter vad jag ser verkar VW klara sig bättre medans Audis är så hårda att stenskott slår loss flisor (upp mot 5x5mm) ur lacken, knappast bättre...
Var in i bilhallen och granskade ett flertal nya bilar som stod uppställda där och alla hade tvätt/putsrepor av olika omfattning oavsett färg och modell (alla Volvo). Även några bilar som stod redo för leverans hade tydliga och ganska många repor, hade inte varit nöjd med att hämta ut en sådan bil. Säljaren sa att det är omöjligt att leveranstvätta en bil utan att det uppstår några små repor, de skulle behöva polera alla nybilar och det har de inte tid med, de polerar bara de defekter kunder påtalar eller de själva tycker är tydliga nog.
Vår golf 2011 är inte alls lika känslig (iofs ljusblå metallic så det är svårare att se reporna). Är det bara Volvos lacker som är så känsliga eller är andra tillverkares också det? Efter vad jag ser verkar VW klara sig bättre medans Audis är så hårda att stenskott slår loss flisor (upp mot 5x5mm) ur lacken, knappast bättre...
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936