Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Från volvos tekniska specifikationer:
Bränsleförbr. enl. 80/1268
Stadskörning man/aut 6,4 / 8,1
Landsv. (EUDC) man/aut 4,3 / 4,8
Blandad körning man/aut 5,1 / 6,0
C0² man/aut 132 / 159

Skiljer det verkligen så mycket mellan manuell och automat även vid riktig körning (som inte är enligt en viss körcykel i ett speciellt test)?

Står i valet och kvalet mellan 2st V60 D3 där en av skillnaderna är manuell/automat.

Bilarna är rätt så identiska i övrigt men automaten har även driver support, därför lutar det åt den.
Det tråkiga svaret är nog Ja. Skulle tro att Volvo optimerat motor+vxllåda så gott det går efter cykeln på samma sätt som manuell. Ser ingen anledning att tveka på differensen.

Mina egna erfarenheter från AW automatlådorna är inte bra. Det sliras alldeles för mycket.
Jämfört med andra märken så kan jag inte uttala mig om lådan är bra eller ej. Men något hände efter MY07. Vi hade en S80 V8 MY7 innan, nu en D5 MY12, och den senare växlar betydligt bättre på alla plan. Mjukare men framförallt så slirar och låser den på ett helt annat sätt. Om det är inbildning pga att jag vill att det ska vara så eller om motoralternativet har en stor roll i hur växellådan jobbar låter jag vara osagt. Men en stor skillnad är det helt klart. Hela lådan känns mindre mekanisk och mer finjusterad på något sätt. Jag läste någonstans att lådan fick en refinement inför MY11, tror jag att det var iallafall.
Jag lånade en V60 D3 Automat MY12 en helg då jag själv var i valet och kvalet om jag skulle beställa automat eller inte. Körde 40 mil ungefär och tyckte att det var en väldigt skön låda. Då är mina erfarenheter av moderna automatlådor inte så stor iofs, hade en Renault Megane 02 med automat ett par år och den var hopplös att köra om med och dessutom väldigt ryckig när man skulle smygköra in i p-fickor etc.

Det blev en automat men den kommer först om två veckor (hoppas tidigare) så jag hoppas att känslan från provhelgen stämmer.
mrt47 skrev:Väljer man D2 motorn får man samma förbrukning manuell/automat t.o.m lite lägre på automat, hur kommer det sig?
Därför att automaten till D2 är en sk dubbelkopplingslåda jämfört med D3, D4 och D5 som har en klassiks automat med planetväxlar och momentomvandlare.

Hos Volvo heter dubbelkopplingslådan Powershift, VW kallar sitt system för DSG, porsche kallar det för PDK osv.
V9097 skrev:
mrt47 skrev:Väljer man D2 motorn får man samma förbrukning manuell/automat t.o.m lite lägre på automat, hur kommer det sig?
Därför att automaten till D2 är en sk dubbelkopplingslåda jämfört med D3, D4 och D5 som har en klassiks automat med planetväxlar och momentomvandlare.

Hos Volvo heter dubbelkopplingslådan Powershift, VW kallar sitt system för DSG, porsche kallar det för PDK osv.
Men konstigt att i T4 stiger förbrukningen med Powershift med 10% och accet försämras ordentligt. I fallet V70 T4, som jag har, är 0-100 9,9 istället för 8,7 och förbrukn stiger från 6,6 till 7,5...
PH

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]