Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leinad
Jag får om tre veckor min nya bil, en Volvo V60 D3 Momentum Aut.

Jag har aldrig varit i närheten av att ha en ny bil tidigare och undrar lite vad man ska tänka på i samband med att man hämtar ut den och första tiden. Vad gäller hämta ut den så antar jag att man får lite information men jag vill vara förberedd.

Är det en myt eller sanning att man första 100 milen ska köra försiktigt för att inte skada motorn exempelvis?

Jag utgår från att bilen när man hämtar den har spolarvätska, olja etc så att man inte behöver tänka på det (även om jag antar att man får åka till macken och tanka det första man gör.

Jag är helt okunnig så kom gärna med så mycket tips ni orkar.
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Spoiler »
Grattis!
Dagens nya bilar blir oftast inkörda i fabrik
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Motorn ska vara inkörd men det är mycket annat som rör sig för första gången.

Jag brukar ta det lite lugnare de första tankningarna.
Om inte annat för att förvissa sig om att allt sitter fast innan man provar hur snabbt bilen går.

Annars är det nog bara njuta av nybilskänslan.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Om du är kräsen, kolla noga på lacken under god belysning i hallen där den levereras (kräv att man flyttar den till där det finns ljus). När du har skrivit på att du har tagit emot bilen, blir det svårare att hävda sin rätt mot lackrepor som åsamkats av oförsiktig tvätt eller skador som uppstått vid transport.

Kontrollera att utrustning/tillval stämmer överens med det som du har beställt.

Spolarvätska, kylvätska, bromsvätska, servovätska, olja osv. är redan i fyllt från fabrik och ingår i nybilspriset. Annars får du ju problem redan från dag 1. Det skadar dock inte och rekommenderas i allra högsta grad att man kollar nivån vid exempelvis tankning.

Under de kommande månaderna (beroende på hur och hur långt du kör) kommer du att känna en stark doft av "olja???" eller liknande, när du stiger ur bilen efter körning. Detta är normalt och kommer försvinna efter att bilen har rullat ett par hundra mil.

LÄS MANUALEN!!! Bilägandet blir mycket roligare om du har koll på alla funktioner.
av Leinad
Läsa manualen var ett bra tips! Laddade hem den igår så man kan bekanta sig med den innan, för när bilen väl kommit vill man ju vara ute och köra och inte sitta inne och läsa manual.

Tiden går sjukt långsamt nu...
Vibration i bakvagn xc70

Finns lite luftning osv, men det är ju sjukt […]

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]