Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jompass
Då tänkte jag återigen lyfta den stora frågan, V60 eller V70 för en fam men ett barn.
Har provkört både och det är på tok för stor skillnad mellan körkänslan i V60 än i V70.
V60 känns så betydligt mer inbjudande, körvänlig och ombonad.

Men då till frågan, barnet kommer i sep och nu börjar det bli dags att bestämma sig för bil. Någon som sitter på en v60 med et tbarn och som kan bekräfta eller dementera att det funkar? Självklart blir det en liten och smidig vagn samt barnstol/skydd. Och visst rymmer v70 mer, men vi packar sällan bilen full o sticker iväg på långresor, o skulle man göra det med en V60 så tycker jag det borde funka ändå eftersom man kan fälla baksätet 40 40 20.

Lutar åt en D3 auto, summum alt r_design. ??:-/
Användarvisningsbild
av sony
Jag tycker att V60 räcker men visst är V70 större osv. Man kan få en barnvagn i bagaget och det finns plats i bilen för en barnstol men som sagt V70 är större. Jag har två barn men dem är 5 och 7 år gammla och trodde alltid att jag skulle köpa en V70(riktig fin bil) men när det var dags och jag provkörde en V60 var det inte så svårt för mig att kompromissa. Det blev en V60 och kan säga att den räcker för mig och min familj.
av Lövet
V60 blir trång om du måste sitta framför barnstolen i passagerarsätet. Är man bara 3 så funkar det men då får passageraren sitta bak. Oftast betyder det inte så mycket eftersom man ofta vill sitta där ändå och hålla barnet sällskap.

Vi hade en 3-serie ett tag och en enormt stor vagn (Brio Happy) och det funkar. Det blir inte mkt plats över men det funkar. V60 är inte mindre. Dock så valde vi ändå att köpa större bil eftersom de där extra centimeter som man får tillgodo i en 5-serie (och ännu mer i en V70) är enormt skönt. Man slipper montera isär vagnen, man slipper packa "perfekt" varje gång utan kan bara slänga in grejerna osv.
av sweborn
När barnet fyller 1 och skall sitta i en större bakåtvänd stol av högsta säkerhetsklass har ni som sagt ovan plats för två föräldrar och ett barn om ni köper en V60. Funkar det kommer ni att klara er med lite svett och svordomar vid packningen ibland. Man packar efter det utrymme som finns.

Har själv bytt från en bil med plats för 2 föräldrar samt 1 barn till en XC70, klart värt det för oss. Kanske inte för er, framförallt om ni har 1,5 år kvar tills det börjar bli trångt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Som jag minns det tyckte jag att det var bra om barnvagnen gick att peta in i bagaget utan att ngt hjul behövde demonteras.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur gör dom i sydeuropa där "alla" kör omkring i bilar i golf-klassen eller mindre?
av Amli
En av sakerna, rent generellt, är att de inte har samma syn på barnsäkerhet i bilen som vi har i Sverige. Bakåtvända bilbarnstolar existerar knapp i södra Europa där de oftast åker i framåtvända bilbarnstolar. Och då är det inga problem att montera in det i en Golf.
Sedan får man ju ha i åtanke att Sverige är ganska så mycket mer glesbefolkat. Att äga och köra en V70 i Rom är inte samma sak som i Lidköping.
Användarvisningsbild
av sony
Det är bara att gå till återförsäljare och testa att vända på en stol i både V60 och V70. Som jag redan skrev är V70 större men enligt mig är det nästan samma komfort.Det jag menar är att V60 går att gämföra med större bilar när det gäller komfort och kännsla.,V60 är en bekväm bil.
av Tobbev
Vi har bakåtvänd barnstol modell stor (3-årig dotter) och en framåtvänd stol (6-årig son) i en V60. Den bakåtvända fram och den framåtvända bak. Funkar alldeles ypperligt, även inräknat packning. Jag är 196cm, frugan 175cm.

Vi resonerade så att de få gångerna vi behöver extra mycket plats så köper vi en takbox (vi hade en V70 innan och precis som du var vi lite oroliga över bagageutrymmet i V60). Dock så har vi efter ett år med bilen fortfarande inte köpt en takbox, trots 10 dagars bilsemester i Tyskland förra sommaren (fick dock hålla mig till 2 flak öl på båten, ett till gick inte in). På hemresan var också svärfar (190cm) med, med en hyfsat stor väska.

Som någon sade tidigare så packar man efter utrymme (läs, lämnar allt onödigt skit hemma).

V60 har definitivt överraskat oss utrymmesmässigt.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Tobbev skrev: Vi resonerade så att de få gångerna vi behöver extra mycket plats så köper vi en takbox. [...]
Som någon sade tidigare så packar man efter utrymme (läs, lämnar allt onödigt skit hemma).
Otroligt vettigt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vibration i bakvagn xc70

Finns lite luftning osv, men det är ju sjukt […]

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]