Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stelben
Tjena!

Jag är en sån där forumLÄSARE och skriver väldigt sällan...
Jag har kollat in i forumet ett par gånger per dag i över ett års tid så det känns som jag känner er men samtidigt som att jag är en snyltare ;-//
En spion!!

Nu i veckan levereras sannolikt min nya XC60 och jag funderar lite på vilka detaljer man absolut inte får missa att kontrollera när man hämtar nycklarna.
Repor är väl ganska självklart men finns det saker som ÅF "alltid brukar missa och det är ett helsicke att diskutera i efterhand". Typ.
Ni vet, sådana där efterklokhetsgrejer.
Ja, jag är en kontrollmänniska...

Tack på förhand!

Jonas
Användarvisningsbild
av PaNi
Hej.
Jag skulle ta med mig specifikationen av vad du beställt och sen nogsamt kontrollera att de options du betalat för verkligen finns med. Det finns ju så otroligt många varianter av bilarna att det nästan blir omöjligt att kontrollera det "ur minnet". Själv höll jag för några år sedan på att hämta ut bilen utan monterad solfilm som jag beställt och betalt för. Det var ju lätt åtgärdat, värre då om man fått fel klädsel som jag vill minnas att någon här på forumet råkat ut för.

Lycka till, det är inte alla förunnat att få hämta ut en splitter ny bil!
av grålle1
Bättre att bara läsa och sen skriva när man verkligen vill fråga något eller har något att tillföra, många (även jag ibland) skriver ju bara för skrivandet skull (som jag gjorde nu :???: ) :D

Och så till frågan.... Håller med föregående, ha med specen och kolla noggrant så allt är med, lugnt och metodiskt trots den stressade säljaren. Sen som du själv skriver så syna riktigt noga efter repor och bulor, svårt att komma i efterhand med. Försök utnyttja ljuset och titta över alla karossdelar i alla tänkbara vinklar. Hittade själv två bulor på motorhuven som troligen kommit dit då meken som gjorde iordning bilen stängt huven med båda händerna (vilket behövdes eftersom huven var extremt svårstäng... men det är en annan story). Kolla inpassning av huv, baklucka och dörrar (fick huv och baklucka omjusterat på min) m.m. Prova öppna och stänga alla dörrar och luckor, kolla även under huven så slipper du hitta mekens u-ringnyckel där (hände min far). Om du har delbart drag så kolla att det är med, inklusive nycklar och adaptor (saknades i kollegans).

Det viktigaste tror jag är att ta god tid på sig, tror det alltför ofta är så att säljaren är lite stressad och har fler leveranser eller annat som väntar, men det är lika bra att ta god tid på sig och verkligen hitta så mycket som möjligt direkt.... även om man egentligen bara vill åka därifrån så snabbt som möjligt och njuta av sin nya leksak. :D

Sist men inte minst, "förtroende är bra, kontroll är bättre!"
av stelben
Tackar för snabba svar!

En rolig detalj är att jag fick mail från säljaren att bilen var klar för leverans, 15 min efter mitt första inlägg och jag hade inte pratat med honom på tre månader!

Jo, det blir till att nagelfara den rejält!
Jag tror att ordersedel och förstoringsglas blir viktigaste verktygen!

Undrar om säljaren blir förvånad om jag testar antisladden inne i bilhallen? :mrgreen:

Jonas
av Omek
Du har två års nybilsgaranti.

Så kontrollera lack och kaross efter repor och dyligt INNAN du kvaddar bilen inne i hallen..

(Kontrollera spår efter ev. yttre åverkan... Mer än så kan du i min mening inte göra vid en leveransen...)

Utrustningsmässigt så finns det ju också papper på vad du har beställt.....

"Har man inte koll på nått vill man ha koll på allt"..

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]